Billetsalget faldt i januar med 5,6% sammenlignet med januar sidste år, hvor det tilsvarende fald i december var 4,6%. Nedgangen i januar er den femte måned i træk med faldende efterspørgsel.
Det betyder også, at flyselskabernes samtidige reduktion af kapaciteten med 2%, slet ikke dækker faldet i antallet af passagerer. Det førte til en global nedgang i load factor på 2,8 procentpoint til 72,8%. Hertil kommer så, at faldet med hensyn til cargo, der i december faldt med 22,6% – i januar faldt yderligere og havde en nedgang på 23,2%.
“Alarmklokkerne ringer overalt. Bortset fra Mellemøstens flyselskaber falder billetsalget overalt, så man må konstatere, at hele flybranchen er inde i en global krise, hvor vi endnu ikke har set bunden”, siger IATAs generaldirektør Bisignani.
Værst ser det ud i Asien, hvor nedgangen i januar var 8,4% – en anelse bedre end i december, hvilket hænger sammen med det kinesiske nytårs ekstra trafik. Kapaciteten i regionen faldt med 4,3%.
For Europa var nedgangen i passagertal 5,7% med en kapacitetsnedgang på 3,6%, mens nedgangen i Nordamerika var 6,2% og med en kapacitetsreduktion på 2,6%. De sydamerikanske flyselskaber havde en beskeden nedgang på 1,4% og selv med en vækst i kapaciteten på 0,5% nåede regionen den højeste load factor på 74,9%. De afrikanske flyselskaber havde en nedgang i passagertal på 4% sidste år og yderligere 2,6% i januar.
De mellemøstlige flyselskaber var ene om vækst i passagertallet med 3,1%, som dog er langt under den tocifrede vækst i 2008 og kapacitetsudvidelsen, der nåede helt op på 10,8%.