Et år med succes for DAT-rute

PR billedeFor et år siden overtog DAT ruteflyvningen mellem Karup og København, og det er en tilfreds direktør, der gør status over det første år.

Der har været en udvikling i antallet af passagerer på hele 13% fra april til december 2015 i forhold til de tilsvarende måneder i 2014.

”Det er positivt, at folk i Midtjylland støtter ruten. Både erhvervs- og privatrejsende har i stigende grad valgt at flyve til og fra København,” siger Jesper Rungholm, direktør i DAT. ”Vi fik hurtigt etableret en interline-aftale med SAS, som betyder, at man kan købe billetter fra DATs destinationer og videre med SAS ud til andre destinationer. Aftalen bliver flittigt brugt, og på de fleste afgange er der booket interline-billetter.”

Det er DATs filosofi at skabe lokal forankring, og derfor blev der etableret et Brugerråd, der fungerer som uafhængigt talerør for regionens erhvervsliv, pendlere og private. Brugerrådet har bl.a. haft indflydelse på ruteprogrammet og er medvirkende til, at DAT i dag flyver op til otte afgange om dagen.

”Flyafgangene, der forbinder hovedstaden med en vigtig del af produktions-Danmark, er en vigtig brik i erhvervsudviklingen. Jeg tror, at kodeordet er minimal spildtid. Man parkerer gratis lige ved døren, check-in tiden er kort, og skal man videre fra Kastrup, er den korte transfertid og bagage-gennemcheck guld værd,” siger H.C. Østerby, bestyrelsesformand for Karup Lufthavn.

”Vi startede med en kampagne til 199 kr. for en enkeltbillet, og vi har stadig denne billettype på udvalgte afgange. I sensommeren 2015 introducerede vi klippe- og månedskort til både privat- og erhvervsrejsende, der rummer besparelser,” siger Jesper Rungholm.

Flyselskabet åbnede også billetkontor i Karup Lufthavn, så det blev muligt at købe billetter og få information på et lokalt bemandet billetkontor. Langt de fleste benytter dog hjemmesiden dat.dk, når de booker billet.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.