Et år med SAS på San Francisco

2019/08/defaultmain.jpg

FLYSELSKABER: I går var det et år siden, SAS åbnede sin seneste langrute fra København til San Francisco. Ruten er gået over al forventning, siger SAS, der ikke ser Norwegians rykind på USAs vestkyst som en stor trussel.

Chicago, takeoff.dk
Etårsdagen for åbningen af SAS’ nyeste langrute København–San Francisco blev i det stille markeret på USAs store fagmesse for rejsebranchen, Pow Wow, der slutter i dag i Chicago.

”Vi er meget glade for den nye rute. Så vidt jeg ved, er ingen ny SAS-langrute kommet så godt fra start som det har været tilfældet med San Francisco,” sagde SAS-repræsentant i går på Pow Wow til takeoff.dk.

Han afviser, at Norwegians start af ruter til USAs vestkyst bliver nogen stor udfordring for SAS, bl.a. fordi de to flyselskaber ikke konkurrerer om præcis det samme segment.

Selv om SAS er begyndt at tage betaling for drikkevarer udenfor hovedmåltider på sin oversøiske turistklasse, fremhæver SAS sit serviceniveau som vigtigt konkurrenceparameter.

Norwegian flyver fra København to gange om ugen til Los Angeles samt fra Oslo og Stockholm til Oakland ved San Francisco. Norwegian har fabriksnye Boeing B787 Dreamliners på sine langruter, men ombooker ikke passagerer til andre flyselskaber når dets B787ere har teknikproblemer. I stedet må passagererne vente på, at erstatningsfly kommer frem efter nogle dage.

Her siger SAS, at man ved store forsinkelser ombooker passagerer til andre flyselskaber.

SAS-ruten til San Francisco startede med seks fly om ugen, men fra 10. juni til 25. oktober kommer der endnu en daglig afgang på ruten.

Ved åbningen af ruten for et år siden forventede SAS 125.000 passagerer om året, heraf forventes over 40.000 passagerer fra USA.