Etihad Airways fra Abu Dhabi øger sin ejerandel i Air Berlin fra 30 til 49%. Etihad vil også købe 40% af Alitalia – og lade airberlin forlade Oneworld til fordel for Skyteam-alliancen. Det skriver i hvert fald en seriøs tysk avis.
airberlin har udskudt præsentation af sit årsregnskab til torsdag i denne uge. Det har sat gang i rygtebørsen. Kilder gætter på, at årsagen er, at airberlin på torsdag vil meddele, at Etihad Airways vil øge sin ejerandel i Tysklands næststørste flyselskab til 49,9 pct. – som indledende træk til muligvis at sammenlægge airberlin med Alitalia. Abu Dhabi-selskabet står til muligvis at købe 40 pct. af økonomisk trængte Alitalia. Det tabsgivende italienske flyselskab har en milliardgæld og får stadig større konkurrence i Italien fra bl.a. easyJet, Ryanair og spanske Vueling.
Det skriver i hvert fald tyske WirtschaftsWoche. For at airberlin stadig skal have over 50% tyskejede aktier og dermed kan beholde sine trafikrettigheder som EU-selskab, skal der justeres i ejerkredsen, skriver Reuters. Dermed skal bl.a. den tyrkiske Sabanci-familie, der ejer 12% af airberlin, købes ud, stadig ifølge WirtschaftsWoche.
Etihad er medejer af foreløbig syv flyselskab, fire i europa, irske Aer Lingus, airberlin, Air Serbia og schweiziske Darwin Airlines, der nu hedder Etihad Regional. Hertil kommer Jet Airways i Indien, Air Seychelles samt Virgin Australia.
Kilder siger til Reuters, at Etihad kigger på muligheden for at kombinere airberlin og Alitalia; en eventuel sammenlægning af de to flyselskaber kunne tvinge airberlin til at forlade Oneworld-alliancen til fordel for Skyteam-alliancen, som Alitalia er medlem af.
airberlin har angiveligt stadig brug for økonomisk hjælp efter man i en årrække har brugt for mange penge på at ekspandere for kraftigt. Samtidig har airberlin øget konkurrence fra bl.a. easyJet, der udvider kraftigt i Tyskland og prøver at tiltrække flere forretningskunder i Europas største økonomi.