FLYSELSKABER: Abu Dhabi-selskabet er dermed medejer af otte flyselskaber i bl.a. Europa. Men redningen af Alitalia vil koste mange arbejdspladser i det trængte flyselskab.
Hvor meget Etihad Airways betaler for den store aktiepost i Alitalia oplyses ikke, men italienske regeringskilder har tidligere talt om, at Etihad i første omgang pumper 560 mio. euro i Alitalia fulgt af 690 mio. euro de næste fire år.
For at få Alitalia i bedre økonomisk form forventes 2.250 opsigelser, hvorved personalestyrken vil komme ned på 11.500, skriver Reuters.
Alitalia slås med stigende konkurrence fra lavprisselskaber, højhastighedstog og Italiens dårlige økonomi. Stadig er Italien dog Europas femtestørste marked med 25 mio. årlige flypassagerer.
For nylig afviste Etihad, at man også var på vej til at købe aktieandel af Malaysia Airlines, hvilket ellers var fremgået i nogle medier.
Etihad har sin ”Etihad Equity Alliance,” som dog ikke er en egentlig alliance som Oneworld, Skyteam og Star Alliance. Etihad er medejer af disse selskaber: Aer Lingus (Irland – 4,11 pct.), Air Berlin (29,3 pct.), Air Serbia (det tidl. Jat Airways – 49 pct.), Air Seychelles (40 pct.), Darwin Airline (Schweiz, 33,3 pct., omdøbt til Etihad Regional), Jet Airways (Indien – 24 pct.) og Virgin Australia (19,5 pct.).
Etihad-selskaberne havde sidste år samlet 91 mio. passagerer, 400 destinationer og 500 fly.