EU-hjælp til flyselskaberne

Reglerne betyder, at de selskaber, der har sikret sig start og landingsslots i en lufthavn, er prigtige til at udnytte dem alle i 80% af tilfældene, da de slots’ene ellers ville gå tabt, skriver business.dk.

 

Kampen om de bedste slots til de rette tider er intens, og det har gennem den seneste tid ført til, at flere flyselskaber har følt sig presset til at udnytte slots selv om passagertallet har været alt for lavt til at retfærdiggøre en flyvning netop da.

 

Suspensionen af reglen gør, at flyselskaberne kan tillade sig at justere deres fartplaner i 2010 uden at risikere at miste de slots, der ligger allerbedst og bevare dem indtil passagertallene stiger igen og flyene med de gode slots kan fyldes igen.

 

Ifølge transportminister Lars Barfoed er det den ekstraordinære markedssituation, der har fået EUs transportministre til at træffe afgørelsen. Slot-ordningen skal sikre konkurrencen, så alle udnytter deres afgange, men klimamæssigt er det uhensigtsmæssigt, at flyve med halvtomme fly.

 

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.