REJSEBRANCHEN: Amerikanske Expedia har købt søgemaskinen Orbitz for over 8 milliarder kr. Styrkelsen af selskabets portefølje bekymrer rejsebranchen.
Den store online rejsebureaukoncern Expedia, der i forvejen ejer Hotels.com og erhvervsrejsebureaukæden Via Egencia, har for 1,3 milliarder dollars købt Orbitz – sidste måned købte Expedia for 280 mio. dollars bookingmaskinen Travelocity fra reservationssystemet Sabre.
Expedia er sammen med den større også amerikanske online rejsebureaukoncern Priceline Group, de største aktører på dette marked. Priceline ejer bl.a. hotelsøgemaskinen Booking.com
Lægges de unikke besøgstal sammen havde Expedia og Orbitz i december sidste år 39 mio. unikke besøgende på sine hjemmesider, ifølge internet-analysefirmaet comScore.
Expedias ekspansion mødes ikke med glæde af rejsebranchen. F.eks. siger talsmand for sammenslutningen Airlines for America ifølge Reuters:
”Expedias køb af Orbitz og Travelocity styrker dets position som distributionskanal og kan få betydning for forbrugere, rejsebureauer og flyselskaber. Vi håber USA’s Transportministerium og Justitsministerium nøje vil vurdere konsekvenserne af disse opkøb samt hvilken følger dette kan få for forbrugerne og konkurrencen.”
Og formanden for hotelsammenslutningen American Hotel and Lodging Association, Katherine Lugar, siger i udtalelse om Expedias overtagelse af Orbitz og Travelocity: “når disse firmaer vokser, kan de købe ind til bedre priser,” hvorved de vil stå stærkere i konkurrencen med f.eks. andre onlinerejsebureauer.