Første indrømmelse i Dash 8-sag

Nu anerkender EASA, EU’s luftagentur for første gang, at der var tale om en designfejl i det filter, der sad i SAS’ Dash 8-fly, som havarerede i København 27. oktober. Der er dog stadig uenighed om, hvorvidt designfejlen var årsagen til havariet.

På et møde i EASA i går fremførte Statens Luftfartsvæsen, SLV, sin argumentation for, at det defekte filter var skyld i, at en O-ring kunne trænge ind i hydraulikken og blokere systemet. EASA anerkendte, at der rent faktisk er tale om en designfejl men insisterede på, at der skal mere til end et ødelagt filter, før et fly havarerer. EASA peger på, at SAS midt i oktober havde skiftet forskellige dele ud på det havarerede fly, og det var medvirkende til, at O-ringen kunne sætte sig blokerende fast.

”Vi er grundlæggende enige, men vi tillægger den foreløbige redegørelse fra den danske havarikommission forskellig betydning,” siger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i SLV.

Både SLV og EASA afventer nu Havarikommissionens endelige rapport, der kommer før sommerferien.

(Politiken, d. 31. januar, 2008)

Skrevet af