Ny liste over mest og mindst præcise flyselskaber



Association of European Airlines har netop udsendt opgørelse over bl.a. ankomstpræcisionen i årets første kvartal hos sine 33 medlemmer blandt de europæiske ruteselskaber. Icelandair aflyste færrest fly.



Statistikken omfatter gennemførte flyvninger –Lufthansa med 148.000 i årets tre første måneder, afgang til tiden (senest 15 minutter efter tidstabellen) – her toppede Czech Airlines, samt gennemførte flyvninger – her havde Icelandair så få aflysninger, at selskabet blev noteret for 100 % på den konto.



Men hvis det er vigtigst, hvornår fly ankommer til tiden (senest 15 minutter efter tidstabellen), så blev listen i årets første kvartal toppet af Malev. Det ungarske selskab fik på 85,9 % af sine flyvninger frem til tiden.



Nr. 2 blev Czech Airlines med 83,8 %, mens Air France og Alitalia delte 3-pladsen med 83,7 % ankomster til tiden. Air Frances tal må regnes som lidt flottere, eftersom selskabet i årets første kvartal havde 124.000 flyvninger mod Alitalias 52.000.



I bunden med dårligst ankomstpræcision var British Airways – kun 57,8 % af selskabets over 58.000 flyvninger i årets første kvartal var fremme indenfor 15 minutter efter tidstabellen.

Air Malta var næstnederst med 66,6 % ankomster til tiden for dets lige under 3.200 flyvninger i første kvartal, mens Finnair landede tredjesidst med en ankomstpræcision på 71,4 % for sine 19.200 flyvninger.



Reelt kan ankomsttallene være endnu dårlige for Aer Lingus, Ukraine International Airlines samt Virgin Atlantic – alle er medlem af AEA, men oplyser modsat deres kolleger ikke sine ankomsttider.



Hjemlige SAS fløj i årets første kvartal over 71.000 flyvninger – 75,3 % landede indenfor de 15 minutters tilladte afvigelse, hvilket placerede SAS som nr. 22 på listen.

Skrevet af