SAS planlægger ny strategi

”Jeg har været koncernchef i SAS i fire måneder, en periode som har været meget intens og inspirerende .Vi går nu ind i det afsluttende stade for planlægningen af ’Strategi 2011’. Planen vil besvare mange spørgsmål, som er blevet stillet, og den vil sikre en klar og sikker kurs i fremtiden”, skriver Mats Jansson i regnskabet.

 Selv om SAS er blevet i stand til at tjene penge på årsplan, er selskabet stadig langt fra målet. Mats Jansson har tidligere gjort regnestykket op til, at bundlinien skal forbedres med omkring 3 mia. svenske kr., før han og bestyrelsen er tilfredse, skriver børsen.dk.

Det skal nås ved både at skære i omkostningerne og ved at lægge en mere klar kurs for selve forretningen.

”Det er vigtigere end nogensinde at have et rigtigt godt kort og en tydelig kompaskurs”, siger han i det interne SAS-blad Inside for kort siden om behovet for en klar strategi. Årsagen var luftfartens ændrede betingelser med lavpriskonkurrence og andre forhold, der presser de klassiske store flyselskaber. SAS-ledelsen arbejder også på en større køreplan for selve præsentationen internt så vel som eksternt. Internt skal Strategi 2011 præsenteres for 150 ledere, siden for hele organisationen.

SAS står foran massive udfordringer. Det gælder fornyelse af flyflåden efter 2010, som kræver en bedre kreditværdighed. Om strategien også indeholder eventuelle frasalg af dele af den omfattende SAS-koncern er en mulighed. SAS aktier i British Midland og Spanair er pæne milliardbeløb værd, mens der også tidligere har været drøftet salg af den tekniske division, STS, og bagagehåndteringen i SGS.

Skrevet af