Flypassagerer vælger eller vrager mobiltelefoni

Fremover vil SAS og Sterling lade flyrejsende snakke i mobiltelefon på flyveturen, hvis brugerundersøgelser taler for det.

SAS understreger, at selskabet altid er interesseret i en ny teknologi og påpeger, at prisen ikke bliver en hindring.
”Indtil nu har det ikke været tydeligt, om der var et ønske. Vi kan ikke udelukke at billedet ændrer sig, men den dag vi indfører det her, er det på grund af vores kunder,” siger Lars Bording, salg- og marketingsdirektør i SAS Danmark.

”Indtil videre er vi ikke så langt med det her. Systemet er først lige blevet godkendt til Airbus, og jeg vil skyde på, at vi tidligst ser det i Danmark om et år,” siger Claus Gammelgaard, flyvechef i Sterling. Ifølge ham er et af de vigtigste aspekter det etiske: Er det egentlig ikke meget rart at sidde uden sin telefon i et par timer?

En brugerundersøgelse foretaget af en britisk bank viser, at de forretningsrejsende ikke ønsker mobiltelefoni. 59 procent foretrækker flyture uden mobilsnak. 62 procent af kvinderne svarede nej, mens 57 procent af mændene takkede nej til mobiltelefoni i luften.

I Europa har selskabet OnAir udviklet teknologi, der gør det muligt at ringe fra sin mobiltelefon uden fare for at signalet påvirker flyets teknologiske udstyr.
Rådet for europæisk flysikkerhed (EASA) gav i sommer grønt lys for at implementere GSM-teknologi i europæiske fly, og Air France var kort efter ude med planer om at installere udstyret på deres A318 Airbus under en prøveperiode på et halvt år – 3 måneder med mulighed for at sende sms og de sidste tre med mulighed for at ringe.

I slutningen af august bekendtgjorde Ryanair desuden, at de vil arbejde for at deres kunder kan snakke i mobiltelefon om bord på deres Boeing 737-fly. Hvis det godkendes, regner Ryanair med at få teknologien op at køre fra næste år.

(berlingske.dk, d. 23. oktober, 2007)

Skrevet af