Jubelår i den danske hotelbranche

For andet år gennemgår MBA-uddannede Ole Egholm hotelbranchens økonomi i sin nye analyse over Danmarks 197 største hoteller, alle med mindst 50 værelser, udgivet af hans firma, Dansk Brancheanalyse.



Analysen, der netop er udkommet, omfatter 113 hotelselskaber med 24.000 hotelværelser, ca. 85 % af hotelværelserne i Danmark med mindst 50 værelser.



Årets analyse konkluderer bl.a.:

At værelsesomsætningen steg 5 % til 244.000 kr. pr. værelse. Hvis der tillægges, at hotelkapaciteten i 2006 steg 2,5 %, svarer det til en stigning i omsætningen i hotelbranchen på 7,5 % i 2006.



2006 var hotelbranchens bedste økonomiske år siden i hvert fald 2001. Mens 2001-2005 generelt var præget af beskedne resultater, fik de 113 hotelselskaber i fjor et samlet overskud efter skat på 192 mio. kr.



Årets største overskud efter skat fik københavnske Arp-Hansen Hotel Group med 37 mio. kr. Nummer 2 blev Radisson SAS Scandinavia Copenhagen med 35 mio. kr. og nummer tre lavpriskæden Cab Inn med over 30 mio. kr.



Gennemsnitslønningerne i hotelbranchen er stadig udtryk for en lavtlønsbranche, konstaterer Ole Egholm: ”De gennemsnitlige personaleomkostninger pr ansat for de 6.709 ansatte i analysen var 319.000 kr. om året – en stigning i forhold til 2005 på blot 2,2 %.”



Blandt de “rigtige” hotelfolk (dvs. uden investorer) har analysen 67 hotelmillionærer. Deres formue steg 20 % i 2006 og udgjorde ved årsskiftet 2,6 milliarder kr.



Analysen gennemgår også hotelbranchens ejerforhold, i 2006 var 42 % af omsætningen på multinationale hænder. Men som i sidste års analyse var det påfaldende, at de multinationale ikke har overskud.



Målt på hotelstørrelse var 2006 et år, hvor de største hotelselskaber klarede sig bedst. De havde i 2006 størst vækst, størst egenkapitalforrentning og størst resultat i forhold til deres omsætning.



Analysen om Danmarks 113 største hotelselskaber fylder 100 sider og indeholder nøgletal for samtlige hotelselskaber med en lang række tværsnit, og en lang række top-10 lister på udvalgte nøgletal i hotelbranchen.



Analysen er baseret på 2006-regnskaber, og analysen udskiller sig fra andre analyser ved at den foretager et kvalificeret estimat af tal, som ikke fremgår af selskabernes regnskaber (når fx omsætning er udeladt, hvilket er tilfældet for 61 % af hotelselskaberne).



Årets analyse af den danske hotelbranche koster 2.995 kr. + moms og købes ved at sende e-mail til: ole@danskbrancheanalyse.dk

Skrevet af