Stockholm får SAS-langruter

SAS indviede søndag sin nye langrute, tre gange om ugen til Kinas største by, Shanghai. Men det var med stor sandsynlighed sidste nye oversøiske destination fra København i lang tid, skriver Jyllands-Posten.



Væksten for langruterne vil nemlig i første omgang ske fra Stockholm, hvor svensk erhvervsliv længe har efterlyst flere direkte ruter. ”Sverige har høj prioritet, når det gælder oversøiske ruter, og det er fra Stockholm, vi forventer at åbne de næste ruter. Blandt mulighederne er Beijing og Tokyo,” siger Sören Belin, koncerndirektør i flyselskabet Scandinavian Airlines.




SAS forventer de kommende år at udvide nettet af langruter, bl.a. pga. de billigere nye overenskomster med det flyvende personale.



SAS’ nye fokus på Stockholm skyldes ikke mindst den øgede konkurrence fra Finnair, der netop har udvidet på Beijing til en daglig afgang. Finnair satser hårdt på at fylde flyene med svenskere og nordmænd, som de vil lokke til at mellemlande i Helsingfors i stedet for i København. Med udgangen af maj flyver Finnair fem gange om ugen til Shanghai, SAS har dog planer om daglige flyvninger til den kinesiske storby.



SAS forventer dog tidligst at åbne nye oversøiske ruter i efteråret 2005. Selskabets 10 interkontinentale Airbus 330/340 udnyttes i dag fuldt ud. Derfor skal der købes flere fly, og det regner SAS på i øjeblikket.



Den næste rute fra København ventes at gå til San Francisco eller Los Angeles på den amerikanske vestkyst; SAS har tidligere fløjet til Los Angeles, og meddelte i 2001, at man nu ville åbne på San Francisco – men så brast IT-boblen og det blev 11. september.



De oversøiske ruter har i mange år været en dårlig forretning for SAS, sidste år gav trafikområdet et milliardtab.

Skrevet af