Derfor skal SAS privatiseres

Af Ole Egholm



“SAS er 50% statsejet. For at være helt præcis, ejer den danske stat 2/14, den norske stat 2/14 og den svenske stat 3/14 af SAS. De sidste 7/14 – eller halvdelen – ejes af private investorer og er noteret på Børsen i Stockholm.



Men hvad skal staten med et ejerskab i ét luftfartsselskab – men ikke i andre?? Har et luftfartsselskab som SAS overhovedet nogle samfundsmæssige opgaver, der berettiger, at staten ejer det??



Nej, mener jeg. Det har de ikke haft i mange år. Den danske stat skal ikke hverken eje eller drive luftfartsselskab. Statens rolle skal være at

regulere flybranchen, sådan at vi har rimelig sikkerhed og ordentlige konkurrenceforhold.



Der er ingen grund til, at staten stadig ejer aktier i SAS. Og det, der undrer mig allermest er, at nu har vi i snart 4 år haft en liberal regering, der inden de fik magten havde en mere eller mindre erklæret interesse i at afskibe nogle af de tidligere statsvirksomheder, såsom SAS. Men der er ikke sket et hak endnu.



Jeg har endda hørt en Venstre-politiker udtale, at “salgsprisen” for SAS-aktierne ikke lige er den rette (efter 11SEP01). Men bliver den det

nogensinde igen?? Hvem siger måske, at et selskab som SAS ikke også får samme kapitalbehov som fx Alitalia?? Og skal staten så gå ind og give penge til SAS?



Ved at staten sælger nu, kan staten i det mindste få et provenu på den gode side af en milliard DKK, og endvidere slippe for enhver fremtidig hovedpine.



Der er også nogle (primært socialdemokrater) der siger, at hvis SAS fremover kun bliver svensk/norsk, så vil Københavns Lufthavn miste en masse arbejdspladser, for så vil flere udenrigsruter blive flyttet til Stockholm og Oslo.



For det første er det en påstand der næppe er sand. Men hvis tilfældet virkelig skulle være, at andre ejere end den danske stat ville prioritere arbejdspladserne anderledes, så lad dem da endelig gøre det. Jeg er da ikke interesseret i at subventionere arbejdspladser i Kastrup, hvis der ikke er behov for det.



Og hvis det endelig viser sig at være sandt, at SAS ville skære ned på arbejdspladser (mere end de allerede har gjort) i Kastrup, mon så ikke det også åbner op for, at en lang række andre selskaber (som Maersk, Sterling, RyanAir, Easyjet samt 50 andre udenlandske selskaber)

ville være mere tilbøjelige til at ville investere i at flyve på København??! Jo, er mit bud.



Vi ved nok alle, hvor svært det må være for et trafikministerium at formulere en trafikpolitik i luften, og så selv have aktier i en af aktørerne på markedet, som endda betragtes som “national carrier”. Og vel vidende, at SAS rent administrativt hører under Finansministeriet, så er det et faktum, at SAS ofte sidder med ved bordet, når der skal uddeles trafikrettigheder til ikke EU-lande.



Og at de bliver spurgt til råds i én uendelighed når trafikpolitiske ting skal overvejes. Og bliver lyttet til i et omfang der overstiger andre flyselskaber. Jeg tror heller ikke, at et ikke-statsejet firma ville have fået lov til at indføre en lovændring til at opnå yderligere monopol med sit bonuskort, sådan som det lykkedes for SAS i 1992 (hvilket også var grotesk).



Det er også bemærkelsesværdigt, at det er EU, der skulle gå ind og give en bøde for kartelsamarbejdet SAS/Maersk, mens den danske stat med alle dens institutioner nærmest intet gjorde ved sagen.



Men det er bestemt ikke fordi det kun er til SAS’ fordel at være statsejet.



For med rollen som “national carrier” følger sandsynligvis stadig en lang række forventninger og traditioner, som selv med Jørgen Lindegaard’s ihærdighed kan være svære at nedbryde.



Sagen er, vi har ikke brug for en “national carrier”. Vi har brug for en lang række forskellige luftfartsselskaber, der kan konkurrere med hinanden på lige vilkår.



Jeg ser ingen grund til, at den danske stat til stadighed beholder sine aktier i SAS, og som dansker er jeg også fløjtende ligeglad med, hvad svenskerne og nordmændene mener om den sag. De kan beholde deres aktier, eller lade være. Vi kan ikke vente på, at alle lande i verden, herunder Italien, Nauru og Zimbabwe skiller sig af med deres nationale luftfartsselskab, før vi gør det. Lad de andre gøre som de vil, lad os gå foran og se at få ryddet op i vores eget luftrum.



Statseje i flyindustrien er et levn fra fortiden. Hverken politikere til venstre eller højre for midten har formået at gøre det, der skulle være

gjort forlængst: Sælg statens aktier i SAS. Nu!

Skrevet af