SAS og Københavns Lufthavn indstiller skydningen

Der kan godt hist og her være en repræsentant for et lavprisselskab, der er sur i betrækket, efter at SAS og Københavns Lufthavn i går nedlage våbnene og igen begyndte at samarbejde. I først omgang med et forlig om afgifterne de næste tre år i noget, der kunne ligne en nulstilling.



Oprindeligt ville lufthavnens ledelse straffe SAS, fordi den gennemgående trafik – transfertrafik – falder konstant. De penge, der blev sparet der, skulle bruges til at nedsætte taksterne for alle andre, som flyver ud af København. Måske endda specielt lavpristrafikken, som også viser vækst i Kastrup.



Siden det forslag kom frem blev Maersk Air (næststørste kunde) opkøbt af Sterling (nr. tre på listen), og SAS ændrede hele sit koncept. Det har nu ført til en tre-årig aftale, der tilgodeser selskaber som kan skabe vækst.

Aftalen betyder et lille fald i passagerafgiften og en lille stigning i sikkerhedsafgiften. Modulen er noget i retning af minus tre procent næste år, plus to procent året efter og nul procent i år tre.



“Lad mig sige, at vi sådan stort set er tilfredse, og nu drejer det sig om at komme videre,” siger SAS danske direktør Susanne Larsen til Take Off.



Resultatet skal nu forhandles med de øvrige selskaber, ikke mindst de udenlandske. Det er i henhold til EU-lovgivningen ikke lovligt at give særligt favorable vilkår til et bestemt selskab.



Ejv.


Skrevet af