Det siger rejsebranchen om Sterling og Maersk Air

Af Henrik Baumgarten



Sterling overtagelse af Maersk Air skaber det fjerdestørste lavprisselskab i Europa, hovedkvarteret skal væk fra Københavns Lufthavn og lavprisruter til USA er udskudt mindst et år.



Det var nogle af nyhederne efter Sterlings nye islandske ejere meddelte, at de overtager Maersk Air, som indlemmes i Sterling, hvorved Maersk Air forsvinder. Det samme gør Maersk Airs adm. direktør, Finn Øelund, Sterlings 32-årige islandske direktør, Almar Örn Hilmarsson, skal fortsat være direktør for Sterling.



Salgsprisen blev ikke oplyst. Måske, siger nogle analytikere til Take Off, fordi Sterling bare har overtaget gælden i Maersk Air, som sidste år tabte over en milliard kroner og som de sidste år har mistet sin egenkapital på over to milliarder kroner; altså et samlet tab på mere end tre milliarder kroner.



En rundspørge i går til en række af rejsebranchens topchefer om deres kommentarer til sammenlægningen:



Maersk Airs adm. direktør, Finn Øelund:

”Vi har nok vidst, det ville ske før eller siden. Personligt ville jeg gerne have ventet til Maersk Air med udgangen af i år var færdig med de igangsatte ændringer og vi havde set virkningerne. Men salget er en god ide, bl.a. fordi Maersk Air er bredt ude i Europa, mens Sterling bl.a. har skabt et skandinavisk system med feeder-forbindelser gennem samarbejdet med Norwegian og Flynordic.”



”Nu må vi se, hvad Sterling vil. Overtagelsen giver mulighed for at vurdere markedet og om rejserne kan pakkes smartere.”



Finn Øelund, der endnu ikke har mødt Sterlings stærke mand, Almar Örn Hilmarsson, blev orienteret om salget onsdag og skal ”de næste 3-4 måneder gøre overleveringen til Sterling færdig.”



VIA TRAVEL: ”POSITIVT”

Adm. direktør for Danmarks største erhvervsrejsebureau, norsk-ejede VIA Travel, Axel Chr. Rasmussen:

”På kundernes vegne er det positivt, det må give større udbud af ruter og priser. For VIA Travel gør det ikke stor forskel, i forvejen sælger vi begge flyselskaber på lige fod – men for SAS må det betyde større konkurrence med et forstærket Sterling.”



”Nyheden var en klar overraskelse, selv om vi i branchen har fornemmet, at A.P. Møller ikke ville fortsætte med underskuddene i Maersk Air. Omvendt synes jeg det er sket hurtigt efter købet af Sterling – jeg troede de først ville finde ud af, hvad de havde købt. Men der var en chance nu, måske fordi der var andre på banen.”



PROFIL REJSER: ”HÅBE PÅ HØJERE PRISER”

Adm. direktør for Danmarks største turoperatør, Profil Rejser, Jahn Schapiro:

”Det er to solide selskaber, men begge med drønende underskud. Nu er der mulighed for at komme ud af den cyklus med alt for billige priser. Jeg vil næsten håbe på dyrere priser. Der er for mange lavpriser og for meget lokkeri i vores branche. De to selskaber har medvirket til at publikum tror, det skal koste noget urealistisk lavt at flyve.”



”Jeg synes ikke, at Sterling efter sammenlægningen får et lavprismonopol af betydning, f.eks. er Iberia, Air France, SAS osv. ikke fremmed for at sælge billigbilletter,” siger Jahn Schapiro og tilføjer: ”Det nye Sterling får større fleksibilitet. Det skete er meget spændende og meget positivt.”



WASTEELS REJSER: ”EN SORGENS DAG”

Adm. direktør Ole Egholm fra ferierejsebureauet Wasteels Rejser:

”Det er en sorgens dag for rejsebureauerne og forbrugerne, at to store konkurrenter går sammen. Det kan betyde højere priser – men forbrugerne har været meget forkælede med lavpriser. Men jeg bliver oprigtig bekymret, hvis Maersk Air stopper i Amadeus.”



”Det må være fedt for SAS at se konsolidering i en tabsgivende branche, det må påvirke SAS’ aktiekurs,” tilføjer Ole Egholm.



”TOTAL FOKUS PÅ LAVPRISKONCEPTET”

Manden, der reelt skabte Maersk Air, selskabets tidligere adm. direktør og nu formand for bl.a. bestyrelsen i Billund Lufthavn, Bjarne Hansen, gentager først, hvad han sagde i Take Off-Stolen i denne måned:



”Hvis man ikke vil være et rendyrket lavprisflyselskab, må man være et internationalt ruteselskab. Men når koncepterne blandes, ryger fokus. Ryanair og Easyjet har succes, fordi de arbejder fokuseret og stringent – man klarer sig ikke i lavpriskonkurrencen uden total fokus på lavpriskonceptet.”



Og, sagde Bjarne Hansen torsdag til Take Off: ”Dét er lige præcis det, som sker nu, Sterling satser yderligere på at blive et rendyrket lavprisselskab.”



”Jeg blev ked af at høre, at Maersk Air formentlig forsvinder, men det er livet. Da jeg forlod Maersk Air var der en egenkapital på 2,5 milliarder kr., den er væk og siden har Maersk Air fået tilført over 1 milliard kroner – og er stadig tabsgivende,” siger Bjarne Hansen.



SAS: AFKLARING GOD FOR MEDARBEJDERE

Vicedirektør for SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen:

”Sterlings overtagelse af Maersk Air kom ikke som en bombe, som en overraskelse – men det var et af de scenarier, vi har haft.”



”Set med de ansatte i Maersk Airs øjne må nyheden i første omgang give nogen uvished – men det er positiv med en ny ejer, der tydeligvis vil tjene penge,” siger SAS-direktøren og tilføjer:

”Nu må vi se, hvilken medicin Sterlings nye ejere vælger. Jeg tror ikke sammenlægningen vil betyde højere priser, der vil stadig være masser af lavpris. Men måske kan markedet bevæge sig fra meget hysteriske tilstande til blodig konkurrence.”



TQ3: IKKE OVERRASKENDE

Adm. direktør for erhvervsrejsebureauet TQ3, Thomas Lundberg:

“Det kom ikke overraskende for mig. Det har i nogen tid været helt klart, at A.P. Møller koncernen gerne ville af med flyselskabet, og det virker som en fornuftig løsning. Jeg ved naturligvis ikke om A. P. Møller-rejserne (kunde hos TQ3) fortsat vil flyve så meget, som man har med Maersk Air, det er jo op til rejsebestillerne.”



MYTRAVEL AIRWAYS: ”MEGA ARBEJDE AT SKABE FÆLLES KULTUR”

Adm. direktør Tom Clausen, MyTravel Airways:



”Jeg ønsker Sterling held og lykke. Det bliver spændende at se, hvordan man slår to underskudsgivende selskaber sammen uden at det giver større underskud. Men det er måske en hemmelig islandsk formel?”



”I 1994 prøvede vi at sammenlægge to firmaer, SAS’ Scanair og Spies’ Conair. Det er et mega arbejde at skabe fælles virksomhedskultur. Der er mange skæbner i en sammenlægning, for der er ikke plads til alle.”



ICELANDAIR: HELD OG LYKKE

Sterlings ejer, islandske Fons Eignarhaldsfélag, kontrollerer også lavprisselskabet Iceland Express, der konkurrerer med Icelandair.

Icelandairs nye adm. direktør, Jón Karl Ólafsson:



”Vi hørte rygtet for nogle dage siden. Overtagelsen giver mening; der var for mange flysæder på markedet. Nu kan det blive mere stabilt og vi ønsker held og lykke. Dette kan skabe mange muligheder.”

Skrevet af