Markedsføring af Danmark kritiseres

Økonomi- og erhvervsministeriet har meddelt, at man fra 2008 vil fjerne regeringens årlige bidrag med 17 mio. kr. til Wonderful Copenhagens arbejde, selvom dette tilskud sammen med Region Hovedstadens økonomiske bidrag har fungeret som fundamentet i organisationens arbejde. 

En af verdens førende branding-eksperter, Martin Lindstrøm, forstår ikke besparelserne. Han er bosat i Australien men arbejder som ulønnet goodwill-ambassadør for København.
Snart vil endnu en enestående chance for at få Danmark på alverdens forsider forbigås igen, hvis Danmark og København går glip af den PR-effekt, der er forbundet med den kommende klimakonference, mener han.   
”Med udsigt til en nedskæring med omkring en tredjedel i organisationens budget bliver man nødt til at skære i hele projektet for kommunikation i forbindelse med klimakonferencen og dermed muligheden for at få informationer om Danmark og vores status i forbindelse med klima og miljø ud i verden. Hvor skal Wonderful Copenhagen ellers hente pengene, hvis man ikke vil fyre alle medarbejderne,” siger han.

Martin Lindstrøm undrer sig. Når man nu har en så oplagt mulighed, hvorfor udnytter man den så ikke? Det er ikke så tit, Danmark har muligheden for at få positiv omtale world wide.
”I forbindelse med klima og problemstillingerne i den forbindelse, er det naturligt, at netop Danmark, hvor vi har tænkt i miljøbaner i årevis, kommer frem med, hvad vi ved, og hvad vi kan. Og vi er jo år foran resten af verden. Jeg husker, hvordan mine forældre installerede solfangere for 20 år siden, og det med statstilskud. Det er også år siden, at verdens første vindmølleparker blev etableret netop i Danmark. Miljøspørgsmål og alt det, de andre taler om nu, er naturligt del af vores tilværelse. Vi har masser at fortælle, gemmer på en guldgrube af informationer. Vi kan gå ud med den ene nyhed efter den anden, der, selv om de er kendte for os, kan skabe de helt store historier ude i verden. Og så kan vi ikke kommunikere det. Det er en dødssynd.”

”I stedet for at skære i Wonderful Copenhagen budget, så burde de danske politikere fordoble det. Jeg siger det ikke for at provokere, men set i forhold til, hvad andre lande bruger på at brande og kommunikere, så ligger Danmark ganske vist ikke i bunden, men det er tæt på. Og vi er ikke kun i konkurrence med de andre skandinaviske lande men med hele verden,” mener Martin Lindstrøm

(Berlingske Tidende, d. 11. juni, 2007)

Skrevet af