Debat: Sommerdanmark mangler turistservice



Af Mette Døssing Cooper (billedet)



Danmark er i en verden som opfattes som sund, ren og frisk – et image der er umuligt at forholde sig til eller forestille sig i kampen om overfyldte borde, ketchup, remoulade og friturestegt et eller andet. Hvor finder man sund og sjov mad til børnene, hvor finder man det som det ser ud på BBC Food og ”Scandinavian Cooking”?



Næsten alle i den danske servicebranche må være på sommerferie, for ved hvert problem er forklaringen den samme, at disse turiststeder, restauranter osv. er underbemandede, har dårligt trænet personale eller er lukket pga. personalets sommerferie.



Hvor er venligheden og stoltheden henne? Og hvor lærer man om og yder service til besøgende?



Måske er vi som danskere i den ”forkerte branche” – at få et ”tak” eller en anden venlig bemærkning, er som at trække tænder ud på en tandløs.

Vores grundholdning synes at være, at alt er alle andres skyld. Hvis din mad ikke kommer eller du ikke kan lide rå friturestegt kylling, er du et kvaj og skal nok få det at vide.



Nej, nu skal jeg rose ”Skandinavisk Dyrepark” på Djursland, de har flot fattet, hvad det går ud på.



Men skulle danskerne hellere diktere vores enorme viden og positive egen-opfattelse til hele verden? Vi ville være super til det – og overlade charme og varme til andre.



Lad os starte med familien, der forventningsfuldt sætter sig i et dansk tog i Hamborg. Glæder sig til at fortsætte deres togrejse til Århus.

Alt er gået vel, indtil man vil købe vand til sine børn på toget. Svaret fra toget billetpersonalet er, at det ikke er muligt at købe noget som helst – servicepersonalet er på sommerferie. En bemærkning der har været gentaget mange gange i løbet af ferien i dette land.



Næste stop er Føtex i Ebeltoft, hvor familien vil købe mad og drikkevarer – men der tages kun imod Dankort eller kontanter. Kundeservice forklarer, at man har valgt denne mangel på service, fordi kreditkortgebyrer er for dyre for firmaet at betale.



Betaler vi mere i gebyr i Danmark end andre lande? Hvis ikke, er det for snæversynet. Måske er det noget om snakken, for man ser flere steder på restauranter skilte i vinduerne, hvor der står ”Cash only”…



En af de mest opløftende situationer var i Middelfart på McDonalds. Min søn på 4 år fik den 25 minutters ventetid i fast food-køen fordrevet med at læse lokalavisen. Men da jeg spurgte efter en McDonalds uden brød (jeg har cøliaki og kan ikke tåle mel) var svaret fra ”køkkenet,” at de ”nægtede at lave det”…



Og da min mand havde kunder til forretningsfrokost og bevægende sig ind på et kendt hotel i Kolding for at spørge, om man kunne få frokost, var svaret nej. Der var lukket i sommerferien.



Da de bad ”receptionisten” anbefale et andet sted, var svaret: ”i den anden ende af byen”. Og da man spurgte om noget tættere på: ”måske over på hjørnet”. Hvilket hjørne?

Der lå faktisk en restaurant lige overfor, men hvorfor så ikke yde service og fortælle kunden det?



Da jeg blev uddannet receptionist havde Ålborg Tekniske skole den bedste lærer indenfor kundeservice – Jørgen Skovgaard forstod at få beskeden til os, han gjorde det sjovt for at lære, hvordan andre mennesker opfatter, hvad vi gør og siger.



Mit forslag er flere som ham, flere der ville brug tid og kræfter på at få budskabet igennem – hvis vi altså vil bringe turister til Danmark, i dette tilfælde Jylland.

Skrevet af