Fredagsklummen – Lufthansa vil ikke købe, og SAS vil ikke sælge

Af Ejvind Olesen



MED JÆVNE mellemrum i flere år dukker teorier op om, at SAS er overtagelsesmoden, ikke mindst til tyske Lufthansa. I reglen er tanken fostret hos børsanalytikere, eller folk der mener, de har forstand på luftfart. Det bliver først spektakulært for alvor, når medierne fristet til at videbringe den slags teorier, som om det var en reel mulighed. Det er ikke tilfældet, hverken nu eller tidligere.



For at der skal kunne indgås en købsaftale, skal den ene part ville sælge og den anden købe. Lufthansa vil ikke købe, og SAS vil ikke sælge. Det er der en helt masse gode grunde til.



Lufthansa er særdeles tilfreds med den alliance, der er skabt mellem selskabet og SAS – som bortset fra Berlin – stort set lukker flytrafikken for andre mellem Skandinavien og Tyskland. Fra alperne til Nordkalotten.



VEL KOMMER der da lavprisruter fra enkelte byer i det store område, men bortset fra lavprisselskaberne til Berlin, spiller det ikke nogen rolle. Flytrafikken mellem Skandinavien og Tyskland tilhører Lufthansa og SAS, og det tjener begge parter vældig godt på.



Når det kommer til spørgsmålet om den oversøiske trafik, hvor Lufthansa er meget stærkt og SAS meget svag, er forholdet ikke helt det samme. Parterne er heller ikke enige om kabineindretning, serviceniveau og flere andre ting, men i det samlede hele er tilfredsheden udtalt.



Lufthansa kunne med andre ord ikke få mere ud af at købe op i SAS end tilfældet allerede er i dag. Det var noget helt andet med nødlidende Swissair. Samtidig er Lufthansa og SAS medlem af storfamilien Star Alliance, som kappes med EU om, hvem der kan få flest medlemmer.



ENDELIG ER der jo da også den kendsgerning, at SAS slet ikke er til salg. Og efter min bedste mening heller ikke bliver det. Selv om der er kommet andre signaler nu og da fra en borgerlig regering, tror jeg alligevel altid at hensyn til at bevare to meget store arbejdspladser, nemlig Københavns Lufthavn og SAS Danmark i det mindste i den nuværende størrelse, altid vil spille ind på ejerforholdet. Netop nu har den svenske stat 21,4 procent af aktierne, Norge og Danmark hver 14,3 procent.



Nu har så den svenske regerning oplyst, at SAS ikke er på salgslisten. Det kunne være, fordi svenskerne har opdaget, at nordmændene ikke vil sælge, men tværtimod gerne købe op. Og den risiko vil svenskerne alligevel ikke løbe. Tænk hvis “deres SAS” på et tidspunkt skulle være ejet af Norge og Danmark. Det ville ikke være til at bære. Derfor tager analytikerne også grumme fejl – hver gang.



Hvad mener du ? Vil SAS blive købt af Lufthansa ? Stem i Quick poll.

Skrevet af