KLM og American Airlines begynder nu et interline-samarbejde om elektroniske flybilleter. Dermed kan passagerer nøjes med en enkelt e-billet, selv om de skal skifte fra en KLM-flyvning og fortsætte med American eller en anden af KLM’s e-ticket partnere: Northwest, Alaska Airlines og Continental.
Nyheden er interessant, eftersom American er med i Oneworld, mens KLM er rykket mod Skyteam-alliancen efter det tidligere i år stod klart, at Air France nærmest overtager KLM.
KLM SATSER STORT PÅ B777
KLM vender, som Take Off før har skrevet her på hjemmesiden, fra det kommende sommerprogram tilbage til samme antal flyvninger som før nedskæringerne pga. 11. september, SARS og hvad der er ellers har været af jammerligheder.
Sommerprogrammet – mellem 28. marts og 30. oktober – betyder bl.a. en åbning på sydnorske Kristiansand, flere flyvninger i samarbejde med KLM’s primære amerikanske partner, Northwest, til Minneapolis og Houston – men færre fra Amsterdam til Miami.
Et markant træk ved KLM’s langruter fra sommerprogrammet bliver mange flere flyvninger med selskabets nye Boeing 777-200’ere. Denne type, verdens største to-motorede passagerfly (se det flotte billede af KLM’s B777 på side 31 i december-udgaven af Take Off), indsættes bl.a. på ruterne til New York (JFK) og San Francisco. Også brasilianske São Paulo bliver fra sommerkøreplanen trafikeret med 777.
B777 vil også være med til at betjene KLM’s daglige ruter til Shanghai og Tokyo ligesom den flotte flytype skal bruges på sydafrikanske Cape Town, der dog til sommer går fra syv til fem ugentlige flyvninger.
Et sted, hvor B777 udgår, er til Canadas største by, Toronto – her indsættes den større Boeing 747-400.