Familie får erstatning efter iskold flyrejse

Klimaanlæggets virkning kan være temmelig belastende, hvis det er indstillet forkert og afkøler luften alt for meget. Det måtte en familie fra Greve Strand sande, da i alt ni familiemedlemmer i fjor fløj hjem fra Bangkok til København med SAS efter en Thailands-ferie. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

 

Fire af de ni familiemedlemmer blev på rejsen placeret på flysæder, hvor aircondition-anlægget ikke fungerede optimalt, så der var iskoldt under de 10 timers rejse. Ifølge familien, som efterfølgende klagede til Pakkerejse-Ankenævnet, var der så koldt på de fire sæder, at den voksne datter, svigersønnen og parrets to børn ikke kunne holde ud at sidde der under hele flyrejsen.

 

Det hjalp ikke meget at tage de udleverede tæpper over sig. Tæpperne var tynde, anfører familien i klagen og er utilfreds med, at de i det mindste ikke kunne få lov at få udleveret de gode, lune tæpper, som passagererne på førsteklasse fik.

 

Under flyrejsen forsøgte flypersonalet at slukke for airconditionen på de pågældende pladser, men det kunne ikke lade sig gøre.

 

»Personalet på flyet erkendte også, at det var en kold plads, men kunne ikke hjælpe. Det er lang tid at sidde 10 timer og fryse. De tæpper, der bliver udleveret, er så dårlige, og jeg forstår ikke, hvorfor der er forskel på tæpper, når man rejser på økonomi- og førsteklasse; det er samme fly og samme temperatur, vi sidder i,« skriver klageren, som kræver penge for de fire flybilletter tilbage – i alt 10.000 kr.

 

Efterfølgende erkendte SAS over for familien, at man er bekendt med problemet, og selskabet beklagede, at der indimellem er problemer med at indstille temperaturen rigtigt på nogle af de interkontinentale flyvninger. Mens temperaturen er fin nogle steder i Airbus-kabinen, er temperaturen for lav andre steder.

 

Ankenævnet har netop afgjort, at familien har krav på at få tilbagebetalt penge for den iskolde flyrejse; dog fastsættes erstatningen til 4.000 kr. Ifølge reglerne hæfter rejsebureauet for sin underleverandører. Det er Top Tours, som solgte billetterne til familien, og derfor dem der skal tilbagebetale pengene.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen