Efter 25 år med den norske Reiselivs-messe har arrangøren, Norges Varemesse, besluttet at droppe den årlige rejselivsmesse ved Oslo. Baggrunden er en udvikling, hvor publikum og rejselivsbranchen prioriterer andre kanaler for køb og salg af rejser, hedder det.
”Rejselivsbranchen har de seneste år ændret sine prioriteter og reduceret sin satsning på Reiselivs-messen som markedsføringskanal. Publikums købevaner er også under forandring, mange foretrækker i dag at købe rejser via nettet,” siger Siv Lunde Kolrud, den nye adm. direktør i Norges Varemesse.
Norges Varemesse har derfor besluttet ikke længere at arrangere feriemessen, som dermed ikke kommer næste år.
”Jeg forstår godt, at Reiseliv fejler. Vi holdt for et par år siden op med at deltage på Reiseliv, der har haft for lidt udvikling og brugt for få penge på markedsføring,” siger adm. direktør Jørgen Christensen fra Small Danish Hotels til takeoff.dk – kæden hed indtil for nylig Danske Kroer & Hoteller.
Jørgen Christensen er tidligere ansvarlig for feriemessen i Messecenter Herning.
Fra Bella Center siger Malina Lebrecht Hye, arrangementschef og chef for Bella Centers årlige feriemesse i januar til takeoff.dk:
”Jeg er naturligvis ked af, at Reiseliv ikke fortsætter. Som udgangspunkt synes jeg, det er super positivt, at rejser generelt italesættes – det kommer os alle til gode, når vi taler markedsføring.”
”Det er klart, at online-muligheden er kommet for at blive, og at det giver gode eksponeringsmuligheder for både B2B og B2C. Når det er sagt, mener jeg ikke, at der er nogen form for markedsføring, der kan måle sig med det personlige møde. Og det personlige møde sat op i et fantastisk oplevelsesunivers, som vi arbejder intenst på med Ferie & Fritid i Bella 2013, giver vore udstillere ekstraordinære muligheder for at differentiere sig,” siger Malina Lebrecht Hye.
Og i sin reaktion på lukningen af Reiselivs-messen ved Oslo, siger Anders Ladefoged Mortensen, chef for Nordens største rejsemesse i Messecenter Herning, til takeoff.dk:
”At Reiseliv lukker betyder ikke, at feriemesser er på vej ud. Til vores Ferie for Alle-messe i Herning sætter vi jo nærmest årligt besøgsrekord. Internettet har jo været der i over ti år, så det kan ikke bruges som forklaring.”
”Jeg besøgte Reiselivs-messen i år og havde fin snak med arrangørerne, men jeg kunne godt se forskellen mellem deres og vores feriemesser. En feriemesse handler om oplevelser, ikke bare at få en brochure. Det handler om at være i dialog med publikum, selvfølgelig at få et godt tilbud, men også om underholdning.”
”Hvad jeg i år så på Reiseliv var for mig en kopi af de tanker, vi gjorde om vores feriemesse for flere år siden,” siger Anders Ladefoged Mortensen og tilføjer:
”Vores feriemesse i Herning havde i år igen over 66.000 besøgende, et tegn på interessen for feriemesser. Og vi kan allerede nu se, at udstiller-interessen for næste års messe ligger på et højt niveau med rigtig mange tilmeldinger til Europa-området og hallerne med oversøiske rejser.”