SAS og Dubai – hvad skete der?

Kære Take Off





I november hed det sig at SAS´s rute til Dubai var kommet fremragende fra start og Lars Sandahl meddelte selvsikkert, at den langsigtede plan for ruten ville blive offentliggjort inden Jul – det vil sige, øget frekvens og en status som helårsrute var lige om hjørnet – ja, det håbede i hvert fald de mange af os som havde grædt over Emirates sene afbud og i øvrigt set frem til ruten i årevis – og allerede er blevet glad for den, trods de alt for få ugentlige afgange.





Fra aggressiv snak om nye lange ruter og ny luft under SAS-vinger og næsehjul, har det imidlertid været deprimerende at følge den seneste tids udmeldinger fra og om SAS.





Ruten til Dubai er ikke nævnt med ét ord, til gengæld er både Verner Lundtoft og Nicolas Fischer igen på krigsstien med nye konfliktvarsler og gode råd til ledelsen om hvordan selskabet skal drives…..





Jeg kunne skrive tusind ord om SAS´ mange dårligdomme men tillad mig blot at komme med et stort SUK på vegne af SAS, og håbet om at Take Off kan opklare mysteriet om Dubai-ruten.





Må jeg gætte på ”next steps”:



1) Dubai-ruten stopper til April og vi tvinges tilbage over Amsterdam, Frankfurt eller Paris indtil SAS måske igen åbner vinterruten til oktober, stadig med kun 3 afgange om ugen



2) SAS begrundelse for ikke at udvide i dette vækstområde er enten manglende belægning (???) eller manglende fly – at al markedsføring af Dubai-ruten har været meget beskeden de sidste adskillige måneder nævnes ikke



3) Emirates tager sig så sikkert sammen og åbner en direkte helårsrute med højere frekvens end SAS



4) SAS kan igen vinke farvel til en potentiel lukrativ rute og sine interkontonentale ambitioner – Emirates fortsætter til gengæld sikkert sin ekspansion med rute til Stockholm også





Alle med bare den mindste smule forstand kan forudse, at Dubai og UAE over de næste 5 år vil udbygge sin førerposition som det nye ”London” for millioner af mennesker i Europa, Mellemøsten, Afrika og store dele af Asien. Det langsigtede potentiale er indiskutabelt for alle flyselskaber inklusive SAS – hvordan kan det så være at SAS endnu engang mister fokus og betjener sine kunder med strejker og defekte landingsstel i stedet for nye ruter til gavn for både turister og forretningsfolk?





Jeg håber så inderligt jeg tager fejl og at SAS finder fly og forretningsgejst frem af kufferten.







Emperion A/S



Morten Hald



Founder & Chief Commercial Officer


Skrevet af