Fredagsklummen: Danske sportsfolk gør Danmark kendt

Af Ejvind Olesen





Det er næsten som den meget omtalte video med “mor Karen” og hendes faderløse barn, bestilt af VisitDenmark er ved at drukne i moralske skrupler og seertal på internettet. Færre har stillet spørgsmål ved om det overhovedet har noget med en turistreklame at gøre. Om det på nogen måde betyder flere turister, og det er i hvert fald organisationens hovedopgave.



Det var som bekendt for de fleste Simon Spies, der sagde, at dårlig reklame er bedre end ingen reklame. Det levede han selv ned til ved flere lejligheder, men hans rejser holdt, hvad de lovede. “Her er et ringe værelse, for den der absolut gerne vil se denne verden før den næste “. Efter en sådan præsentation, er det svært at klage bagefter.



Gennem tiderne har danske sportsfolk lavet noget af den bedste reklame for Danmark. Som da jeg efter EM i fodbold i Sverige, og den minderige sejr over Tyskland i finalen, vandrede rundt på en lille caribisk ø, konstant forfulgt af en lille barfodet dreng. “Where are You from, Sir?”. Normalt svarer jeg Uganda, Gambia eller noget helt tredje, for derefter at se reaktionen. Det ender med at begge parter smiler i det stille.



Men, her svarede jeg ikke, og forfølgelsen fortsatte, indtil jeg udbrød: “Denmark”. Han svarede øjeblikkeligt: “2-0” Han fik sin dollar med det samme.



Så langt når et sportsresultat ud i verden. Det gjorde det også i denne uge med frk. solskin, Caroline Wozniacki, og hendes finaleplads i New York. Derimod tror jeg ikke så meget på Mikkel Kessler endnu. Men når han kommer til boksearenaerne i USA går det bedre, selv om sværvægt giver mere opmærksomhed rundt om i verden end mellemvægt. Så kald den bare supermellemvægt!



Prøv engang den dag i dag at gå rundt i Bangkok. Bliv jagtet af de små drenge med de såkaldte poesibøger, og svar” Denmark” på spørgsmålet. Straks svarer de Schmeichel og Laudrup.



Spørg SAS og Sverige som rejsemål, hvor meget man fik ud af Bjørn Borg i sin tid.

Det var sponsoratet værd, i hvert fald de første år.



Den fornemste ambassadør fra kunstens verden, vi nogensinde har haft, var Victor Borge. Han reklamerede for Danmark og dansk kultur og natur ved hver en given lejlighed. Om det så var den meget omtalte Danmarksfilm, med ham som hovedkraft, der viste sit elskede Danmark frem som det ideelle ferieland for sin datter. To generationer, fælles om begejstringen.



Sådan kan man også markedsføre Danmark.



Hvad mener du? Var det en god ide med videoen fra Visit Denmark om mor Karen?



Svar i quick poll

Skrevet af