Lindegaard, Rohde og Boserup i klart sprog

Af Ejvind Olesen

Politikere har det med at tale sort. At sige en helt masse om ingenting. Og endelig ikke forpligte sig ud over egne evner og knapt nok det. Sådan var det også i går ved debatten i “Dansk luftfart i fremtiden”, et prisværdigt initiativ taget af Dansk Industri.



Det kunne ligne et frontalt angreb mod regeringen med det formål at få passagerafgiften på 75 kr. afskaffet. Det var det vel dybest set også, men takket være tre deltagere i debatten, kom vi ud i mere visionære overvejelser.



Først og fremmest adm. direktør Jørgen Lindegaard, som var indleder. Dernæst Venstres politiske ordfører Jens Rohde, som også havde sat sig grundigt ind i stoffet samt afsluttende adm. direktør i Københavns Lufthavn, Niels Boserup.



Nu kan man af gode grunde ikke gabe over så stort et emne på tre timer. Chartertrafikken for eksempel, er vel også en del af dansk luftfart.



MEN JØRGEN LINDEGAARd var markant og kontant i sine udmeldinger. Han savnede ingen målsætning. “Vores mål er først og fremmest at overleve. Vi kom i mål med besparelser på 14 milliarder kroner. Men kampen er ikke forbi. Jeg tror, der vil flyde mere blod hos lavprisselskaberne – også i Skandinavien.



Bemærk også at Københavns Lufthavn er sårbar, hvis der ikke er et stærkt SAS. Øresundsbro, jernbaner og motorveje skulle nødigt ende som skamstøtter. Men vi ønsker ikke at være alene på markedet, vi har behov for at være flere.



Vi skal ikke lukke øjnene for miljø-løsninger, men det kan og skal kun ske internationalt. Og vi har bestemt ikke brug for flere afgifter.



Afgiften på 75 kr. er direkte skadelig og helt igennem et dansk fænomen. De udenlandske selskaber kan bare lade være med at flyve fra Danmark, vi er belastet på samtlige vore ruter ud af Danmark.”



Venstres politiske ordfører Jens Rohde: “Jeg bor i Viborg. Jeg ved, hvad de gode indenrigsruter betyder. Et samfund har brug for luftfart. Vi må se på konsekvensen af passagerafgiften og få en afvikling finansieret. Det er ca. 500 mio. kr. årligt, det drejer sig om. Jeg har tiltro til, at det vil lykkes over en kortere årrække (fire år er planen, red.) Jeg har udarbejdet en række forslag til finansminister Thor Petersen om, hvor vi kan finde pengene.”



Trafikminister Flemming Hansen så ikke videre begejstret ud, og nøjedes med at konstatere “at hvis Jens Rohde kan finde beløbet uden at tappe statskassen for 500 mio. kr., kunne man da se på det”. Men forinden havde han gentaget sin tidligere udtalelse om, at afgiften forsvinder, når og hvis der kommer en miljøafgift, som skal diskuteres næste år. Det var ikke lige en bemærkning, der gik hjem hos de 150 tilhørere.



I den afsluttende debat sagde Niels Boserup: “Københavns Lufthavn skal nok klare sig. Jeg vil dog gøre opmærksom på, at jeg er bekymret, for vores transittrafik falder. Jeg vil tro, at en indsprøjtning som bortfald af afgifter for flere hundrede millioner kroner vil betyde 1.000 til 2.000 flere arbejdsplads.



Jeg synes, man skal være meget opmærksom på, at det er regionen, der lider, hvis flytrafikken falder. Lufthavnen er den vigtigste vækstmagnet i hele regionen. Det gælder arbejdspladser, trafikforbindelser, veje, broer og jernbane. I dag går flytrafik uden om København, ikke mindst lavprisselskaber, på grund af statsafgiften.”



Klar tale, som politikerne – enige eller uenige – i hvert fald godt kunne lære af.

Skrevet af