Udbygger turistsamarbejdet over Øresund

Under navnet IMO 2 fortsætter det tre-årige IMO-samarbejde mellem en række tunge aktører i Øresundsregionen. IMO – en forkortelse for International Marketing of the Oresund Region – var berammet til en treårig periode og udløber ved udgangen af i år. Men erfaringerne har været så gode – 250.000 ekstra hotelovernatninger, en omsætning på 410 mio. kr. og ca. 750 fuldtidsstillinger i turismeerhvervet – at de offentlige og private parter fortsætter de næste to år med et samlet budget på 41 mio. kroner på at sælge Øresundsregionen som en af Europas førende møde- og oplevelsesdestination.



Det er målet med IMO 2 at skabe 100.000 ekstra hotelovernatninger de næste to år, en meromsætning på 165 mio. kroner og 250 nye fuldtidsjobs i regionens turisterhverv. Herudover forventes projektet at skabe international presseomtale til en værdi af 50 mio. kroner.



IMO-parterne vil de næste to år koncentrere sig om USA, UK/Irland, Italien, Tyskland/Schweiz og Kina. I 2004 har København ca. 60.000 hotelovernatninger fra det kinesiske marked, hvilket giver en omsætning på 120 mio. kroner. Wonderful Copenhagen, som er sekretariat for IMO, vurderer, at København de næste fem år når næsten den dobbelte omsætning fra det kinesiske marked.



Danmarks Turistråd er projektets største investor. Via sine udenlandske markedskontorer får DT sammen med SAS hovedansvaret for projektets markedsførings- og salgsaktiviteter.

Skrevet af