VisitDenmark tager nu hul på en ambitiøs plan, der skal styrke udlandets kendskab til Danmark.
I samarbejde med danske turismeaktører og erhvervslivet bliver der investeret omkring 120 mio. kr. i at sælge Danmark som turistmål. Regeringen har på forhånd bevilget halvdelen af pengene som en del af den store handlingsplan for en generel, global markedsføring af Danmark.
Her er der over fire år afsat mere end 400 mio. kr., og ud over turisme bliver der satset på uddannelse, forskning, eksport m.m.
Undersøgelser viser, at turisterhvervet har helt afgørende betydning for udlændinges opfattelse af Danmark.
”Når vi ser bort fra vores nabolande, er Danmark forholdsvist ukendt i den store verden. Men de, der har kendskab til Danmark, har i langt de fleste tilfælde en positiv opfattelse, og det skyldes i overvejende grad, at de har været her som turister. Så jo flere turister vi får, desto bedre bliver vores image,” siger VisitDenmarks adm. direktør, Dorte Kiilerich.
Ifølge Kiilerich er VisitDenmarks kampagne først og fremmest målrettet kystferieturismen samt storbyferie i landets fire største byer, København, Århus, Odense og Aalborg.
Kampagnen vil bl.a. benytte sig af massive online-aktiviteter via VisitDenmarks internetportal.
”Portalen skal være omdrejningspunkt for en aggressiv online-markedsføring med film, blogs og interaktive spil samt et spindelvæv af links til alle dele af Danmark,” siger Dorte Kiilerich.
Derudover vil man benytte sig af nye markedsføringsværktøjer som eksempelvis mobiltelefonen.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 14. januar, 2008)