Udgifterne til forberedelse af Femern-forbindelsen har nu rundet de 4,5 milliarder kroner, fremgår det af det seneste regnskab for Femern A/S, der er offentliggjort i maj.
Det er ikke blot udgifter til den faktiske planlægning af den kommende forbindelse, men også udgifter til en lang række ting, der juridisk skal være på plads, inden projektet kan starte. En af de helt store omkostninger har været undersøgelser af konsekvenserne for miljøet.
”Det er først fysiske undersøgelser og så analyse på alle de områder, der er berørt. Undersøgelser af effekterne for fugle, fisk, vandgennemstrømning, marsvin, sæler og så videre”, siger viceprojektdirektør i Femern A/S Ajs Dam.
Dertil kommer betaling for miljøkompensation, ekspropriering af huse og ejendomme, arkæologiske udgravninger og over 300 millioner kroner for at fastholde entreprenører, fordi projektet blev udskudt, skriver business.dk.
Femern A/S fik 12.600 klager fra tyske myndigheder, borgere og organisationer, der alle skal svares: ”Sådan er reglerne, men det har øget omfanget af vores arbejde. Samtidigt gør kritikerne, hvad de kan for at forsinke og fordyre projektet godt støttet af Scandlines”, siger Ajs Dam.
”Vi er nu i slutningen af processen og langt de fleste forberedende udgifter er afholdt”.
Femern A/S regner med tysk godkendelse i sommeren 2018, og byggestart i 2020 med åbning i 2028. Samlet er Femern-tunnelen budgetteret til 52,6 milliarder kroner.