Femern-tunnel har hidtil kostet 4,5 milliarder

Den kommende Femern-forbindelse har allerede kostet 4,5 milliarder kroner. (arkivfoto)

Udgifterne til forberedelse af Femern-forbindelsen har nu rundet de 4,5 milliarder kroner, fremgår det af det seneste regnskab for Femern A/S, der er offentliggjort i maj.

Det er ikke blot udgifter til den faktiske planlægning af den kommende forbindelse, men også udgifter til en lang række ting, der juridisk skal være på plads, inden projektet kan starte. En af de helt store omkostninger har været undersøgelser af konsekvenserne for miljøet.

”Det er først fysiske undersøgelser og så analyse på alle de områder, der er berørt. Undersøgelser af effekterne for fugle, fisk, vandgennemstrømning, marsvin, sæler og så videre”, siger viceprojektdirektør i Femern A/S Ajs Dam.

Dertil kommer betaling for miljøkompensation, ekspropriering af huse og ejendomme, arkæologiske udgravninger og over 300 millioner kroner for at fastholde entreprenører, fordi projektet blev udskudt, skriver business.dk.

Femern A/S fik 12.600 klager fra tyske myndigheder, borgere og organisationer, der alle skal svares: ”Sådan er reglerne, men det har øget omfanget af vores arbejde. Samtidigt gør kritikerne, hvad de kan for at forsinke og fordyre projektet godt støttet af Scandlines”, siger Ajs Dam.

”Vi er nu i slutningen af processen og langt de fleste forberedende udgifter er afholdt”.

Femern A/S regner med tysk godkendelse i sommeren 2018, og byggestart i 2020 med åbning i 2028. Samlet er Femern-tunnelen budgetteret til 52,6 milliarder kroner.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.