Ferien bestilles mandag aften

Expedia, der præsenterer sig som verdens største onlinerejsebureau, har analyseret millioner af rejser det seneste år. Analysen viser, at Danmark er det land, hvor der købes flest pakkerejser hos Expedia – 23 % af Expedias danske kunder køber en pakkerejse, mens det i fx Tyskland og Frankrig er 10 %.

 
”Juridisk er pakkerejsende bedre stillet i situationer som vulkanudbrud og andre uforudsete hændelser, der ændrer rejsens længde eller karakter,” siger David Bækholm, talsmand for Expedia.dk, og tilføjer:

 
”Vi kan se, at mandag er den store dag for danskerne med rejsekøb. 17 % af vores danske kunder bestiller deres rejse mandag, navnlig mellem kl. 20-21. Mens lørdag med ni procent er den dag, de færreste køber rejse. Den måned, flest køber rejser i, er marts, mens der bookes færrest rejser hos Expedia i december.”

 

Analysen fra Expedia fortæller også om danskernes valg af hotel. 7 % booker 5-stjernet hotel, 38 % booker 4-stjernet hotel og lige så mange 3-stjernet hoteller. I USA booker 28 % mindre end 2-stjernet hotel.

 

Danmarks Rejsebureau Forening bekræfter tendensen fra Expedia. DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, siger til Take Off:

”Vi ser også, at antallet af pakkerejser stiger. Mange fik en forskrækkelse efter Sterlings konkurs i oktober 2008, hvor de med kun en flybillet ikke var dækket af Rejsegarantifonden. Sterling-konkursen viste, at det ikke var smart at have købt flybilletten ét sted og hotellet et andet, dermed er det ikke en pakkerejse – det kræver køb af fx flybillet og hotel samme sted.”

 

”Sidste år blev der i Danmark solgt to mio. pakkerejser, heraf 1,1 mio. charterrejser. I 2004 blev der til sammenligning solgt 1,5 mio. pakkerejser, heraf var stadig omkring en mio. charterrejser. Salg af pakkerejser er også mere interessant for rejsebureauer end bare at sælge en flybillet,” siger Lars Thykier.
 

Skrevet af Henrik Baumgarten