Film sælger rejser

Det kan være Manhattan, på grund af Woody Allens film, New Zealand, hvor Ringenes Herre-filmene blev optaget, eller måske Salzburg, hvor musicalen ’Sound of Music’ har hjemsted. Det kaldes filmturisme og har stigende popularitet, skriver aftenposten.no ifølge jp.dk.

 

En britisk undersøgelse nævner, at 80% af alle ferierejsende til Salzburg havde ’Sound of Music’ i tankerne, da rejsen blev bestilt og i New Zealand kom det bag på turistmyndighederne, at så mange tusinde ville gå i Frodos fodspor fra Ringenes Herre-filmene, men i dag er der guidede ture til de vigtigste destinationer i filmene.

 

Men det er ikke de eneste destinationer, der har oplevet filmturisme. Wallace Monument i Skotland blev bestormet af tre gange så mange turister efter filmen ’Bravehart’ med Mel Gibson havde premiere.

 

Spielsbergs film ’Saving Private Ryan’ trak 40% flere turister til  Normandiet og The Crown Hotel i Amersham i England måtte melde alt udsolgt i tre år efter filmen ’Fire bryllupper og en begravelse’, blev optaget der. Filmen ’JFK’ førte til, at antallet af besøgende i Book Depository i Dallas fik 45% flere besøgende, som ville se det sted, hvorfra Lee Harvey Oswald angiveligt skød præsident John F. Kennedy.

Skrevet af Flemming Juul