Fine udsigter for den globale flybranche

Det er kendt, at opsvinget er størst i Mellemøsten og Asien, men også Europa har fremgang. Lufthansa-koncernen, regner med overskud i år og der er bedring at spore for SAS.

 

Passagertal og cargo er steget siden sidste forår og antallet af fløjne passagerkilometer er i dag én til to procent over toppen i 2008 inden krisen satte ind. På verdensplan er der fløjet 28,3% flere godskilometer i første halvår 2010 end i første halvår 2009, og 7,9% flere passagerkilometer. Yielden ligger dog 15% under niveauet før krisen, men flere selskaber – især i USA – rapporterer nu om kraftig stigning.

 

Samtidig har flyselskaberne genoptaget sin udskiftning af flyflåderne, som var i gang før krisen, og flyproducenterne har haft en betydelig ordreindgang i sommerens løb.

 

I 2010 er de udbudte passagerkilometer steget med 2% på verdensplan, mens passagermængderne vokser med 7,9%, men ingen venter det fortsætter. Til gengæld vil moderniseringen af flyflåderne reducere andre strukturelle udfordringer, som vækst i brændstofpriserne og udsigt til øgede miljøkrav.

 

Desværre for Europa er der store regionale forskelle på, hvordan flyselskaberne klarer sig. Bedringen i Europa sker for halv kraft. I Mellemøsten vokser passagertallene med 20%, i Asien med 15% og i Europa blot med 3%.

Årsagen er en langsom europæisk økonomisk vækst, et jobløst opsving, Euro-finanskrise og modfaldne forbrugere. Europa er branchens ’syge mand’, og det kan spareplanerne ikke ændre ved.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.