Finnair-chef tvunget til lave priser

På trods af de skyhøje brændstofpriser er Finnair et af de få overskudsgivende flyselskaber i Europa. Flyselskabet fik som det eneste flyselskab i Norden et overskud på 11 mio. euro. i første kvartal, mens SAS kom ud af samme periode med et underskud på næsten en milliard svenske kroner. Lavprisselskabet Norwegian havde en krones underskud for hver fire kroners omsætning, skriver Børsen i dag.

Finnair har de seneste fem år næsten fordoblet produktiviteten, og det er en af grundene til, at selskabet er et af de få overskudsgivende flyselskaber i Europa, mener den adm. direktør, Jukka Hienonen.
”Hvis vi hæver priserne, så ser vi det omgående på efterspørgslen. Køberne er så ømfindige,” siger han.

Derudover peger han på selskabets flåde, som er Europas yngste, som en klar konkurrencefordel. ”Der er for mange selskaber, der er ineffektive; en gammel flåde, der bruger for meget brændstof, underskudsgivende og som ikke har lavet deres hjemmearbejde,” siger Finnair-chefen.

De høje brændstofpriser kan også være en konkurrencefordel, hvis man som Finnair har positioneret sig rigtigt. SAS flyver med flytypen MD 80 på de europæiske ruter, og det er meget brændstofforbrugende fly. På de samme ruter flyver Finnair med Embraer-fly, der bruger 40 pct. mindre brændstof.  

Skrevet af Simon Jørgensen