Finnair øger i Danmark

LUFTFART: Oneworld-medlemmet skruer op i København og Billund. København får igen morgenafgang til Helsinki, mens Billund mellem juni og august i år får større fly. Danmark er største destination for Finnair fra Kina.

”Det går godt for Finnair i Skandinavien. Vi har øget på Sverige, nu kommer turen til Danmark. København og Billund får øget kapacitet. Danske rejsende efterspørger vores ruter til Asien, hvor vi snart præsenterer nye destinationer.”

Det siger Robert Lönnblad, skandinavisk chef for Finnair, til standby.dk – han afløste sidste efterår Robert Öhrnberg, landechef i Danmark, som nu er Finnairs general manager på det kinesiske marked.

Fra midten af maj øger Finnair sin kapacitet mellem Helsinki og København over 20 pct. med ny daglig forbindelse hele året på hverdage – den flyves om morgenen.

Dermed kan f.eks. forretningsrejsende fra Danmark fremover rejse med Finnair tidligt om morgenen, holde møder, og returnere til København samme aften.

Finnair øger også kapaciteten på sin helårsrute mellem Helsinki og Billund mellem juni og august i år. Det sker ved fire gange om ugen ved at indsætte en større Airbus A319, i stedet for den nuværende, mindre Embraer 190. Det øger kapaciteten med 11 pct. mellem Helsinki og Billund.

Robert Lönnblad siger, at ruten fra Helsinki til Danmarks tredjestørste lufthavn, Aalborg, er interessant, men at der ikke er konkrete planer. Sidste år var København største destination for Finnair fra Kina.

”Finnair åbnede sidste år ny helårsrute mellem Helsinki og Billund, der er stor efterspørgsel fra Helsinki om at komme til Legoland,” oplyser Finnair.

Inden Finnair i april sidste år åbnede sin helårsrute mellem Helsinki og Billund havde selskabet allokeret et større fly end planlagt. Ændringen betød, at Finnair fra starten af den nye rute indsatte en Embraer 190 i stedet for den planlagte Embraer 170. Embraer 170 har plads til 76 passagerer, mens der er 100 sæder på Embraer 190.

Fra Helsinkis lufthavn har Finnair over 15 ruter til Asien, nogle hele året, andre er sæsonbetjente. Helsinki regnes for 5. største lufthavn i Europa når det gælder flyvninger til Asien.

Finnair er ved at indfase verdens nyeste langrutemodel, Airbus A350, på sine langruter. I år får Finnair fire nye A350.

Finnair fik sidste år endnu to rejsemål, sin fjerde destination i Japan, Fukuoka, ligesom selskabet vendte tilbage til Guangzhou – Finnair betjente den kinesiske millionby mellem 2005-08.

Omkring halvdelen af de rejsende fra København til Helsinki skal videre med Finnair til Asien,” sagde daværende landechef i Danmark, Robert Öhrnberg.

I 2016 var Finnair 10. største flyselskab i Københavns Lufthavn med næsten 388.000 passagerer – en stigning på 2,4 pct. i forhold til 2015.

Sidste var der 793.000 rejsende mellem København og Helsinki, Københavns 7. største destination. Ruten mellem København og Helsinki flyves også af Norwegian og SAS.