Finnair øger markedsandele til Asien

I årets tre første kvartaler havde Oneworld-medlemmet 9,4 pct. flere passagerer end samme periode sidste år på sine ti destinationer i Fjernøsten.

1,3 mio. passagerer fløj med Finnair fra Skandinavien til Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Hong Kong, Nagoya, Osaka, Seoul, Singapore og Tokyo. Finnair har 310 afgange til Asien om måneden.

De 1,3 mio. passagerer er 9,4 procent flere end samme periode i 2011, oplyser Finnairs skandinaviske chef, Kenneth Gillberg, og tilføjer, at Finnair fortsat tager markedsandele i Danmark til og fra Asien. Han tilføjer:

”I oktober havde vi stigende efterspørgsel og indtægter til vores fire asiatiske markeder.”

I øvrigt var Finnairs resultat for tredje kvartal før skat 67,3 mio. euro selskabets største kvartalsoverskud, oplyser Finnair.

Finnair fremhæver også, at det flyver 17 gange om ugen fra Helsinki til Tokyo, Nagoya og Osaka. Finnair begyndte at flyve to gange om ugen mellem Helsinki og Tokyo i 1983. Japan er Finnairs største marked, og næste år har Finnair 30-års jubilæum på det japanske marked.

Finnair er medlem af Oneworld-alliancen, der 1. februar næste år får nyt medlem, Malaysia Airlines. MAS giver Oneworld 14 nye destinationer og et land – Brunei. Malaysia Airlines betjener 60 byer i 30 lande fra Kuala Lumpur.