Allan Hoffery, der med ugens udgang stopper hos Singapore Airlines, i cockpittet inden en afgang fra Københavns Lufthavn. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Allan Hoffery stopper efter 30 år i Singapore Airlines

Indbegrebet af Singapore Airlines i Danmark, salgsdirektør Allan Hoffery, går på pension på fredag. ”Det har været en fantastisk rejse,” siger han. Coronaen har aflyst afskedsreceptionen.

Der er sket mangt og meget siden Singapore Airlines i 1977 åbnede sin første nordiske rute til København. Dengang fløj selskabet ruten med Boeing B707 med tekniske mellemlandinger på Sri Lanka og i Teheran.

Inden coronakrisen nærmest satte en stopper for alt var Star Alliance-medlemmet dagligt i København med Airbus A350, der naturligvis fløj direkte.

I de mellemliggende år har ruten mellem Singapore og København blandt andet været fløjet med Boeing B747, Airbus A340 og Boeing B777. Singapore Airlines er lidt på vej tilbage, fra næste måned er der to ugentlige passagerfly og et cargofly mellem Singapore og København.

Med gennem mange af årene på Singapore Airlines’ nordiske team har været i dag 68-årige Allan Hoffery, der nu har valgt at gå på pension.

Også farvel til ansatte i Skandinavien
Også Singapore Airlines står foran store nedskæringer som følge af coronakrisen. Som led i sin globale sparerunde nedlægges 25 procent af de over 17.000 stillinger. I Norden vil det betyder farvel til cirka 15 af de knap 50 medarbejdere hos flyselskabet.

Allan Hoffery har benyttet anledningen til at lade sig pensionere, efter 30 år i flyselskabet. ”Jeg vil hellere, at det er mig der går, end en af de unge, da jeg alligevel har en udløbsdato, der ikke ligger så langt ude i fremtiden,” sagde han for nylig til CHECK-IN.dk

Hvordan den nye struktur for Singapore Airlines i Norden kommer til at se ud, forventes Erwin Widjaja, den nuværende general manager for Singapore Airlines Nordics, at oplyse i morgen, onsdag.

Her skulle der have været afskedsreception for Allan Hoffery på hovedkontoret i København, men der er blevet aflyst på grund af det sænkede forsamlingsforbud. I stedet bliver det online. Men det vides allerede nu, at der ikke kommer en ny Allan Hoffery, i stedet forledes arbejdsopgaverne.

Fik den første A380 til Danmark – i Legoland
Allan Hoffery skiftede for 30 år siden fra det daværende Saudi Arabian Airlines, i dag bare Saudia, til Singapore Airlines.

”Vi havde én computer dengang og brugte telex for resten. Den teknologiske udvikling er noget af det, der er gået stærkest, hvor alt bliver digitaliseret, også når man skal rejse,” siger Allan Hoffery til STANDBY.dk og tilføjer:

”Hvis man som for eksempel rejsebureau ikke følger med digitaliseringen, eksisterer man ikke om få år. Eksisterer man ikke på de unges platforme, er man ikke relevant.”

Listen er mere end lang over de mange ting, Allan Hoffery har oplevet i tiden hos Singapore Airlines. Der er løbende kommet nye fly med forbedrede produkter, også på ruten til København, og der har før været kriser, om end ingen kan sammenlignes med coronakrisen.

”Vi har haft alt fra SARS, krige i Mellemøsten, som vi skulle flyve udenom, terrorangrebet på USA den 11. september 2001 og så videre,” siger Allan Hoffery, der navnlig fremhæver én hændelse, hvor det kunne være gået forfærdelig galt for Singapore Airlines’ fly fra København til Singapore.

Den 17. juli 2014 blev Malaysia Airlines MH17 på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur skudt ned af formentlig russiskstøttede oprørere i det østlige Ukraine. Flyet var i en international flyvekorridor, og flyet der kom få minutter efter i samme korridor var netop Singapore Airlines fra København mod Singapore.

Verdens bedste lufthavn
Singapore Airlines har også en fordel på sin hjemmebane, Changi-lufthavnen, der gang på gang har vundet afstemninger om at være verdens måske bedste lufthavn.

Selv har Allan Hoffery været i lufthavnen mange gange. Gennem de 30 år hos Singapore Airlines har han været på rejser til Singapore, primært med sit arbejde, fire til fem gange om året.

Har været first mover på mange områder. Også til at få den første Airbus A380 til Danmark. Det var godt nok en kæmpe model, der blev bygget i Legoland, men alligevel…

Også en tid efter pensioneringen
Pensioneringen vil blandt andet give mere tid til børnebørnene. Men Allan Hoffery slipper ikke helt luftfarten, eller også er det omvendt.

”Jeg er blevet spurgt om jeg vil være med i nogle projekter med blandt andet rådgivning i og udenfor rejsebranchen,” siger Allan Hoffery og tilføjer:

”Mange i branchen tænker jo over, hvad der sker efter coronakrisen og hvilke muligheder, der vil være. Hvad der er dårligt for én, kan være godt for en anden. Det bliver i hvert fald nye tider. Branchen vil nok ikke blive så omkostningstung med mange ansatte. Der bliver næppe råd til at drive rejsebureau efter de gamle normer.

Det bliver en anden rejsebranche. Det er også længe siden, at man har haft store personligheder som vi havde med for eksempel Simon Spies, Tjæreborg-præsten Ejlif Krogager, Lars Larsen, Jens Veino og så videre. Navne som mange unge næppe kender, men som var store koryfæer i den danske rejsebranche, hvor de skabte noget særligt.

Og hvornår kommer rejsemulighederne igen. Det gør de nok først i Europa, jeg tror, at for eksempel Fjernøsten først er tilbage om et års tid,” siger Allan Hoffery.

Når Allan Hoffery i denne uge har haft sidste dag på kontoret, tager han til Københavns Lufthavn for at sige farvel til dagens flyvning til Singapore.

”Så tager jeg hjem til Taastrup, får en drink og tænker: det var det. Det har i hvert fald været en fantastisk rejse at være med på,” siger han.

Relaterede artikler:

Allan Hoffery stopper efter 30 år i Singapore Airlines

Singapore Airlines fejrede sin nyeste flytype i CPH

Flyselskab: Pas godt på dit pas