Flere jobs i dansk turisme

dansk turisme ferieTURISME: Omsætningen i dansk turisme vokser trods færre overnatninger og giver dermed flere penge, herunder skattekroner. Over 122.000 ansat i dansk turisme. Horesta ønsker flere penge til markedsføring af  Danmark i udlandet.

Trods et fald i overnatninger på 0,4 pct. steg den samlede danske turismeomsætning med to milliarder kr. fra 2011 til 2012, en vækst på 2,3 pct. Det viser en analyse fra hotelerhvervets arbejdsgiverforening, Horesta, der har regnet på de senest tilgængelige tal.

VisitDenmark offentliggjorde forleden ”Turismens økonomiske betydning 2012”, og Horesta-beregninger med udgangspunkt i VisitDenmarks analyser for 2011 og 2012 viser, at den øgede turismeomsætning gav en vækst i turismeindtægterne på 800 mio. kr., de nævnte 2,3 pct.

Væksten gav ca. 2.800 nye årsværk (fuldtids-arbejdspladser) og skaber dermed arbejde til 122.500 fuldtidsansatte. Desuden bidrager den årligt med 35 milliarder kr. til de offentlige kasser, en fremgang på op mod 800 mio. kr. fra 2011 til 2012, noterer Horesta.

”Men dansk turismes betydning for samfundsøkonomien er langt større. Vi får bare ikke udnyttet det godt nok. Rejseaktiviteten boomer på verdensplan, men trods dette har Danmark ikke formået at tiltrække flere turister de senere år. Skal vi for alvor med på det internationale vækst-tog, skal vi bruge flere ressourcer på markedsføring og styrke turismens konkurrencekraft i forhold til vores nabolande.

Vi kommer aldrig til at konkurrere på prisen med Thailand eller Bulgarien, men vi skal være mere konkurrencedygtige i forhold til Sverige, Tyskland, Holland m.v.,” siger Horestas formand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen.

VisitDenmarks analyse viser, at hotelgæster står for den største del af turismeforbruget (30 pct.) i Danmark, fulgt af turister hos familie/venner og turister i lejede feriehuse, der står for hhv. 13 og 12 pct. af det samlede forbrug.