Flere køber rejsen selv og får problemer

Hvem skal hjælpe, hvis flyet bliver forsinket, og man ikke når sit næste fly? Er det flyselskabet eller er det den formidler, man har købt billetten hos på nettet?

Det er et spørgsmål, der bliver aktuelt for flere danskere, der strander i en lufthavn på grund af et forsinket fly på vej mod en mellemlanding, skriver tv2.dk.

Lars Arent, leder af Forbruger Europa: ”Situationerne opstår oftere, fordi færre vælger charter- og pakkerejser for i stedet at købe flybilletterne selv – ofte via onlineformidlere på nettet. Når man har fundet en rejse hos søgemaskinerne, bliver man typisk sendt videre til en formidler af flybilletten. Formidleren og selve flyselskabet er ikke altid enige om, hvem af dem, der har ansvaret, hvis der opstår problemer”.

”Udfordringen er, at man bliver kastebold mellem flyselskabet og formidleren. Det kan ende med, at hverken den ene eller den anden vil tage ansvaret”, siger Lars Arendt til TV 2 og uddyber: ”Bliver man kastebold, når man står i lufthavnen, er man i en rigtig uheldig situation, hvor man ikke ved, hvem man kan bede om hjælp.

Selv om den rejsende mest af alt har brug for en hurtig afklaring, er det ikke altid muligt, da det kan være særdeles vanskeligt at afklare, hvem der reelt har ansvaret”.

”Det kræver ofte, at man gennemgår og vurderer aftalebetingelserne. Derfor er det ikke altid lige let af give et præcist svar, før man har kigget grundigt på tingene, og det er ikke det, den rejsende har brug for på det tidspunkt”, siger Lars Arendt.

Han peger på, at man derfor selv må klare sig ud af situationen, hvis de to parter fortsat sender ansvaret over til den anden. Det er typisk her, at Forbruger Europa bliver involveret.

Rejseredaktør hos Politiken Rejser Tina Krongaard siger til TV2, at mange af formidlerne på nettet ikke har adresse i Danmark, selv om hjemmesiden har et dk-domæne. Derfor har man ikke dansk forbrugerbeskyttelse og den eneste udvej kan være at lægge sag an hvilket skal ske i det land virksomheden har hjemme.

Tina Krongaard: ”Hvis billetterne kun er et par hundrede kroner dyrere på flyselskabets hjemmeside, så køb dem der. Det er mit nye råd i kølvandet på, at alle de her online udbydere af flybilletter er kommet”.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.