Flere langruter på vej til Københavns Lufthavn

Ole Wieth Christensen.

Ole Wieth Christensen.

LUFTFART: De kommende år forventes nye ruter til op mod ti byer i bl.a. USA og Asien. Lufthavnen investerer 500 mio. kr. i nye lounger med plads til de store flys mange passagerer.

Boston, Ho Chi Minh City (tidligere Saigon), Hong Kong, Houston, Johannesburg, Los Angeles, New Delhi, New York JFK, Mumbai, og Seoul topper listen over byer, Københavns Lufthavn indenfor tre år håber at få nye langruter til.

Omvendt skal der nok kigges i vejviseren efter en rute til Sydamerika – og at lufthavnen får amerikanske pas- og toldbetjente så passagerer fra København kan blive godkendt til indrejse i USA før afrejsen og dermed komme hurtigere ind i USA.

”Endnu er ingen nye langruter bekræftet, men vi er forhåbningsfulde”, sagde lufthavnens direktør for ruteudvikling, Ole Wieth Christensen, til standby.dk ved arrangement torsdag i sidste uge i lufthavnen arrangeret af foreningen for Danmarks største travel managers, Danish Business Travel Association.

”Københavns Lufthavn er i kontakt med flyselskaber verden over om at åbne på vores lufthavn. Vi skal bl.a. påvise et tilstrækkeligt passagerpotentiale og mulighed for ligeledes tilstrækkeligt høje billetpriser, så ruten kan flyves med overskud,” sagde Ole Wieth Christensen og tilføjede, at der kan gå 5-6 år fra dialogen med et flyselskab om en ny rute begynder, til det første fly lander i København.

”Vi havde f.eks. dialog i flere år med Emirates, før de åbnede i 2011. Siden har selskabet indsat større fly på København og havde sidste år 97.000 passagerer på sin daglige rute til Dubai, navnlig rejsende der skulle videre til Australien og Indien,” sagde Ole Wieth Christensen.

Københavns Lufthavn har haft samtaler med brasilianske TAM Airlines om at åbne mellem Rio de Janeiro og København. TAM, der hidtil har været i Star Alliance, blev for nylig overtaget af den chilenske LAN-gruppe fra Oneworld-alliancen. Dermed er København mindre attraktiv, fordi Oneworld ikke er så stærke i København som Star. ”Og en rute fra Sydamerika vil passere mange europæiske destinationer på vej til København, så en sådan forbindelse er ingen stor sandsynlighed,” sagde rutedirektøren til de ca. 60 fremmødte fra flyselskaber og rejseafdelinger fra en række store firmaer.

På konferencen blev det også oplyst, at Københavns Lufthavn arbejder med planer om tre store gates for enden af Finger C. Det vil tage 1½ år at opføre dem og koste ca. halv milliard kr. Lufthavnen har i dag ingen gates store nok til alle passagererne på de største fly, som trafikerer København – største fly er pt. en B777-300 ER fra Emirates med plads til 428 passagerer.

På konferencen blev der også rejst ønske om, at Københavns Lufthavn i lighed med f.eks. lufthavnen i Abu Dhabi betaler for at få et amerikansk check-point i lufthavnen. Dermed kan rejsende fra København til USA blive forhåndsgodkendt til indrejse i USA og skal ikke stå i de ofte meget lange køer når de er landet.

”Vi har i flere år kigget på det, men det vil kræve massiv millioninvestering og lufthavnen skal betale for udstationering af amerikanske pas- og toldbetjente. Jeg tror ikke det sker,” sagde Ole Wieth Christensen.

På konferencen var der ud over Københavns Lufthavn også indlæg fra danske Sun-Air, Air France-KLM og Copenhagen Connected, sidstnævnte er et samarbejde mellem Københavns Lufthavn og private og offentlige foretagender i Øresundsregionen om at skaffe mere flytrafik til Københavns Lufthavn.

Copenhagen Connected påpegede, at siden det begyndte sit virke for nogle år siden, er der allerede kommet seks nye langruter. Air Canada fra Toronto, Emirates til Dubai, SAS til Shanghai, San Francisco og Tel Aviv samt Qatar Airways til Doha, mens Singapore Airlines’ har udvidet fra tre til fem ugentlige fly. Copenhagen Connecteds mål er i første omgang at skaffe 15 nye langruter til København inden 2015.

Med i Copenhagen Connecteds styregruppe er bl.a. travel manager i A.P. Møller-Mærsk, Mette Christensen. Hun sagde bl.a. til standby.dk, at hendes ønsker for fem nye ruter fra Danmark er Houston med passagerer fra oliebranchen, krydstogtpassagerer samt rejsende der skal videre til Syd- og Mellemamerika med de mange ruter fra Houston. ”Vi vil også gerne have en rute til Indien, hellere Mumbai end New Delhi, gerne en til Angola og til Hong Kong samt en rute fra Billund til Aberdeen.”