LUFTFART: I dag får lufthavnen ny sæsonrute – og flere nye ruter er på vej i år. Næste måned indsætter selskab ny type på København med bl.a. Premium Class samt den eneste Første Klasse fra København.
I dag begynder Air France til 3. september at flyve fire gange om ugen fra sydvestfranske Bordeaux til København med en Airbus A320 med plads til 178 passagerer.
Men der er flere nye ruter på vej i år, oplyser Københavns Lufthavn: Ungarske Wizz Air øger 26. august på København med en Airbus A320 tre gange om ugen hele året fra Ukraines hovedstad, Kiev.
Den 16. september begynder Star Alliance-medlemmet Air India at flyve tre gange om ugen fra den indiske hovedstad, New Delhi. Ruten skal flyve hele året med en Boeing B787-8 Dreamliner med 256 sæder.
Og 1. oktober starter Air Arabia mellem Agadir i Marokko og København. Der bliver efter planen to ugentlige afgange hele året med en Airbus A320 med plads til 162 passagerer.
Ryanair, der allerede har åbnet seks nye ruter til København i år, tilføjer endnu to B737-800 forbindelser. Der skal fra 31. oktober flyves hele året fire gange om ugen fra Liverpool og fra 2. november to gange om ugen til spanske Sevilla.
First Class til 55.000 kr.
Som standby.dk før har skrevet, erstatter Star Alliance-medlemmet Singapore Airlines 10. august sin betjening fem dage om ugen med en ny flytype. Mens Star Alliance-medlemmet i dag bruger en Boeing B777-200 på ruten mellem Singapore og København, bliver det fra 10. august en Boeing B777-300ER (Extended Range).
Ud over business og economy class har Boeing B777-300ER i versionen til København også to nye klasser, Premium Economy og First Class. Der er kun fire sæder på første klasse, men Singapore Airlines bliver eneste flyselskab i Københavns Lufthavn med dette produkt.
Singapore Airlines har tidligere oplyst til standby.dk, at prisen for en returbillet mellem København og Singapore på First bliver ca. 55.000 kr.
Boeing 777-300ER har i versionen på ruten 264 pladser på de fire klasser: Fire på første klasse, 48 på business class, 28 på premium economy samt 184 på ren economy.
Boeing B777-200ER, der i dag flyver ruten til Købehavn, har sammenlagt syv sæder mere – nemlig 26 på business class og 245 på economy.
Den kommende nye type har dermed 80 premium-sæder (First, Business og Premium Economy) mod den nuværende versions 26 business-sæder. Flyændringen betyder dermed 61 færre economy-sæder, et fald på 33 pct.
Singapore Airlines har i år 40 års jubilæum på ruten mellem Singapore og København. Samlet flyver Singapore Airlines i Europa til 15 lufthavne i 11 lande.