Flere passagerer med SAS

Konkurrencen på kernemarkederne var hård og markedets kapacitet steg med op mod 20% på visse indenrigsruter. Samtidig forøgede SAS kapaciteten med 2,6%. SAS trafik på indenrigsruterne steg med 6,1%, men den interkontinentale trafik faldt med 5,4% på grund af færre rejsende på Asien-ruterne hvilket gjorde at den totale vækst blev på 0,8%.

 

”Den hårde konkurrence viser med al tydelighed det nødvendige i at vi opnår forbedringer i enhedsomkostningerne på 3-5% pr år. Samtidig skal vi fortsat forbedre vores kommercielle tilbud med større fokus på salgsarbejdet”, siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

 

Yielden faldt med 7,3% i oktober, men ventes at blive bedre for november.

Skrevet af Flemming Juul

Flere passagerer med SAS

Hvis man måler passagertrafikken i RPK – betalte passagerkilometer – har selskabet haft en vækst på 4,0%, viser  den månedlige statistik fra selskabet, skriver borsen.dk.

Aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, regnede på forhånd med stort set uændrede trafiktal og med hensyn til kabinefaktoren, hvor Jacob Pedersen ventede en forbedring til 74,5%, nåede selskabet op på 75,6%, mens kapaciteten – ASK – blev reduceret med 1,6%.

 

Yielden i april faldt med 6,6% og selskabet venter uændret eller lidt bedre yield for maj.

Ifølge epn.dk medførte de positive tal stigninger på de nordiske børser

 

Væksten skyldes ikke mindst den interkontinentale trafik, hvor passagertallet steg med 12,1% til 109.000.

 

Statistikken viser også en positiv udvikling for business-segmentet med en vækst på hele 50% på selskabets Asien-ruter og udviklingen får koncernchef Mats Jansson til at glæde sig – især over udviklingen i kabinefaktoren.

Skrevet af Flemming Juul