Flere passagerer og bedre belægning hos SAS

SAS havde 2,1 mio. passagerer i juni eller en fremgang på næsten tre procent i forhold til i fjor. Da den gennemsnitlige belægning kom så højt som 81,7 procent er der grund til at forvente et pænt halvårsresultat, når tallene offentliggøres i næste måned.

RASK, som er betegnelsen for den samlede måleenhed af belægning og gennemsnitsindtægt og viser i hvilken grad man får den rigtige pris og bedst tænkelige udnyttelse af flyene, gik i maj op med 3,8 procent. Det samme ventes i juni.

Også gennemsnitsindtægten, yielden, steg med 1,7 procent i maj, men forventes at blive en anelse negativ i juni. Det er i princippet den eneste negative strømpil, fordi det indikerer, at SAS fortsat ikke helt får de billetpriser, man gerne ville på grund af overkapacitet. En belægningsprocent på over 80 er meget højt for et ruteselskab, og burde udjævne dette.

Set på de enkelte ruteområder er Nordatlanten førende med en fremgang på 15,1 procent og en belægningsprocent på 89,3 procent i gennemsnit. Det vil i praksis sige, at der er mange dage, hvor der er helt udsolgt.

På langruterne var den samlede fremgang dog kun på 5,9 procent, fordi trafikken til Japan fortsat lider under de dramatiske naturkatastrofer.
Næsten halvdelen af SAS passagerer kommer fra de europæiske ruter med 1.026 i juni og en belægning på 78 procent, men det er nok specielt her, at selskabet kunne ønske sig lidt højere billetpriser. Hård konkurrence gør det fortsat svært til glæde for forbrugerne, men næppe selskabets økonomichef.

Med hensyn til den største procentuelle fremgang vinder norsk indenrigstrafik igen med et plus på ni procent. Det er bemærkelsesværdigt, at 770.000 passagerer rejste med SAS i Norge i juni.

 

 

Skrevet af Ejvind Olesen