Flere topmøder til Danmark

Samarbejdet er etableret mellem Danmarks største konferencebyer, Markedsføringsfonden og en række virksomheder med det mål at positionere Danmark som en nation, der tager ansvar i verdenssamfundet – og samtidig skabe vækst i landets mødeindustri.

Wonderful Copenhagen har taget initiativ til det nye projekt med titlen MeetDenmark. Projektet samler udbydere på kongresmarkedet om at vinde internationale konferencer og begivenheder til landet. Med tilsagn om 25 mio. kr. har projektet opnået støtte fra offentlige og private parter – herunder Markedsføringsfonden, der støtter med 5 mio. kr. og private virksomheder med over 10 mio. kr.

”Det er vigtigt, at vores horisont rækker længere end Klimatopmødet i 2009, for det kræver langsigtet og målrettet indsats, at vinde store begivenheder til Danmark. I Markedsføringsfonden tror vi på, at Danmark skal brandes som en ansvarlig nation, som deltager i verdens politiske, kulturelle og videnskabelige begivenheder – og gerne lægger hus til”, siger Jørgen Tandrup, formand for Markedsføringsfonden.

Projektet vil fokusere på politiske konferencer og kulturmøder f. eks. om fattigdomsbekæmpelse, ligestilling, miljø, menneskerettigheder, demokrati, videnskab, kunst og kultur. MeetDenmark vil tiltrække et nyt segment af konferencer og møder til Danmark.

Kongreschef i Wonderful Copenhagen, Steen Jacobsen siger, at det er stærkt påkrævet, at skabe ny vækst, fordi Danmark på det seneste har tabt terræn som værtsnation for internationale konferencer. Fra en 6. plads blandt verdens mest benyttede kongresbyer i 2002 er København nu på en 23. plads.

MeetDenmark er et nationalt projekt, hvor ejerkredsen tæller Wonderful Copenhagen, VisitAalborg, VisitAarhus, Syddansk Turisme og VisitDenmark.

 

Skrevet af Flemming Juul