Det polske Star Alliance-medlem LOT forventes at være blandt byderne til at overtage det store tyske flyselskab Condor Airlines, der var med i den krakkede Thomas Cook-gruppe.
Condor Airlines, et af Tysklands største flyselskaber, skal have ny ejer. Det stod allerede klart sidst i september sidste år, da moderselskabet Thomas Cook UK gik konkurs.
Nyhedsbureauet Reuters og den tyske avis Der Spiegel skriver, at der er tre mulige bydere på vej til Condor.
Udover det polske Star Alliance-medlem, LOT Polish Airlines, også to investeringsselskaber, Apollo Global Management Inc. (APO.N) og Greybull Capital. Apollo Global Management ejer i forvejen det spanske lavprisflyselskab Volotea. Inden for en uges tid forventes trioen at komme med hvert deres bud på Condor, skriver Reuters og Der Spiegel.
For at undgå insolvens har Condor siden konkursen i Thomas Cook UK holdt sig på vingerne via et nødlån på cirka 2,8 milliarder kroner fra den tyske forbundsstat og delstaten i Hessen.
I øjeblikket råder Condor over 50 fly – herunder otte Airbus A320-200, 10 Airbus A321-200, én Airbus A330-200, 15 Boeing 757-300 samt 16 Boeing 767-300. Flyenes gennemsnitsalder er på vej mod 20 år.
Condor, der ved konkursen i Thomas Cook-gruppen havde omkring 4.900 medarbejdere, indgik sidste uge aftale med medarbejdergrupperne om at fjerne 150 af de cirka 2.400 arbejdspladser i kabinen samt at fjerne yderligere 170 arbejdspladser. Alt sammen for at nedskære udgifterne, så flyselskabet kan blive nemmere at sælge.
Norden er i sikker havn
Den nordiske del af Thomas Cook-gruppen – med blandt andet Spies og Thomas Cook Airlines Scandinavia, nu Sunclass Airlines – kom allerede i november i sikker havn og hedder nu Nordic Leisure Travel Group.
Men kuratorerne i konkursboet efter Thomas Cook Group har mere at sælge, udover de allerede afhændede enheder.
Blandt disse er Condor, der blandt andet flyver for en række tyske rejsebureauer og turoperatører, også inden for charterbranchen. Condor flyver til destinationer over det meste af verden – heriblandt destinationer i USA, Canada, Caribien, Afrika og Asien.
Der har også været forlydender om Condor skulle brækkes i stykker – så for eksempel Easyjet kunne overtage de europæiske operationer, mens for eksempel Lufthansa kunne købe langrutedelen.
Thomas Cook-gruppen havde ved sin konkurs fire flyselskaber. Udover nordiske Thomas Cook Airlines Scandinavia, i dag SunClass Airlines, også Condor i Tyskland, Thomas Cook Airlines i Storbritannien og Thomas Cook Airlines i Belgien.
Relaterede artikler:
Direktørskifte i Nordens største charterflyselskab