Flertal ønsker el i stedet for IC4

De fleste politiske partier vil øge investeringerne for at sikre elektrificering, hvis AnsaldoBreda ikke leverer til maj som krævet af DSB, skriver politiken.dk.

Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre, siger, at det vil være det rigtige at gøre fordi eltog er både mere miljøvenlige og billigere i drift. Dansk Folkeparti, SF og De radikale vil også fremrykke elektrificeringen.

Der er allerede truffet principbeslutning om el-drift i fremtiden og der er afsat 24 milliarder kroner til at modernisere banelanlæggets signalsystemer. Udskiftningen af signaler er efter planerne klar i 2020, men Johs. Poulsen, trafikordfører for De radikale synes ikke, man skal vente så længe på en elektrificering, selv om han ikke er ked af det, hvis IC4 må opgives.


Ifølge trafikforsker Alex Landex fra Danmarks Tekniske Universitet er det økonomisk og miljømæssigt klogt at sætte gang i en elektrificering snarest muligt. El-tog er billigere i drift og udleder mindre CO2.

Han nævner at strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg hurtigt vil kunne gøres klar til eldrevne tog og at  strækningen mellem Ringsted og Rødby og et dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød vil være oplagte at begynde med.

Skrevet af Flemming Juul