Flightright stævner SAS

Forbrugerportalen Flightright stævner SAS for overtrædelse af EU-direktiver på grund af forsinket tilslutningsfly og nægtet ombordstigning.

Flightight hævder på fire flypassagerers vegne, at SAS på ulovlig baggrund har nægtet boarding af operationelle årsager.

Familien købte en flyrejse hos SAS på strækningen Stockholm – Newark – Miami retur. SAS fløj selv strækningen Stockholm – Newark mens strækningen Newark – Miami blev fløjet af SAS codeshare partner United. På hjemrejsen blev Uniteds fly forsinket. SAS nægtede familien boarding og efterlod familien i Newark uden assistance fra SAS, hævder Flightright, som mener, at SAS skal udbetale erstatning til familien og at SAS også har haft pligt til at hjælpe familien med måltider, telefonsamtaler og hotel.

SAS planlagde familiens rejse med flyskiftet i Newark og solgte billetterne til hele rejsen. Det er SAS som har valgt at lade sin codeshare partner United operere strækningen Newark – Miami, hvilket ifølge Flightright må give samme ansvar som hvis SAS selv havde fløjet hele strækningen.

Flightright er en forbrugerportal for flypassagerers rettigheder og startede sin virksomhed i foråret 2010.