Flygter fra passageransvar

Det nye norske klagenævn for flyrejser viser en dybtgående principiel uenighed mellem aktørerne i luftfarten. Ingen vil påtage sig ansvaret, når køer i sikkerhesskontrollen fører til, at passagerer, som møder op i god tid, ikke kommer tidsnok frem til gaten.

Norwegian beder de passagerer, som ikke når frem i tide på grund af en lang sikkerhedskø om at klage til luftfartsmyndighedernes driftsselskab Avinor.

Hvis passageren har en billet med SAS, mener selskabet ikke, at det har noget ansvar for, hvad der sker i sikkerhedskontrollen.

”Da vi ikke kan kritiseres i denne forbindelse, har passagererne heller ikke krav på erstatning fra os”, siger informationschef Knut Morten Johansen fra SAS i Norge til Aftenposten.

Avinor fraskriver sig også ansvaret for, at passageren kommer for sent. I en af de første sager af denne art, som er forelagt flyklagenævnet   svarer Avinor, at erstatningsreglerne i luftfarten skal knyttes til flyselskaberne, og ikke rettes mod ejeren og operatøren af lufthavnen.

Den holdning bliver ikke accepteret af nævnet. Grundlaget for nævnet understreger nemlig, at foretagender som driver lufthavne er underlagt klagenævnets kendelser.

”Helt generelt mener vi, at også Avinor er erstatningspligtig, hvis de kan beskyldes for forhold, som har påført passagerer ekstraomkostninger”, siger juridisk rådgiver Sverre Åril, som er med i nævnet som repræsentant for Forbrugerombudsmanden.

Skrevet af Flemming Juul