Flygter fra passageransvar

Det nye norske klagenævn for flyrejser viser en dybtgående principiel uenighed mellem aktørerne i luftfarten. Ingen vil påtage sig ansvaret, når køer i sikkerhesskontrollen fører til, at passagerer, som møder op i god tid, ikke kommer tidsnok frem til gaten.

Norwegian beder de passagerer, som ikke når frem i tide på grund af en lang sikkerhedskø om at klage til luftfartsmyndighedernes driftsselskab Avinor.

Hvis passageren har en billet med SAS, mener selskabet ikke, at det har noget ansvar for, hvad der sker i sikkerhedskontrollen.

”Da vi ikke kan kritiseres i denne forbindelse, har passagererne heller ikke krav på erstatning fra os”, siger informationschef Knut Morten Johansen fra SAS i Norge til Aftenposten.

Avinor fraskriver sig også ansvaret for, at passageren kommer for sent. I en af de første sager af denne art, som er forelagt flyklagenævnet   svarer Avinor, at erstatningsreglerne i luftfarten skal knyttes til flyselskaberne, og ikke rettes mod ejeren og operatøren af lufthavnen.

Den holdning bliver ikke accepteret af nævnet. Grundlaget for nævnet understreger nemlig, at foretagender som driver lufthavne er underlagt klagenævnets kendelser.

”Helt generelt mener vi, at også Avinor er erstatningspligtig, hvis de kan beskyldes for forhold, som har påført passagerer ekstraomkostninger”, siger juridisk rådgiver Sverre Åril, som er med i nævnet som repræsentant for Forbrugerombudsmanden.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.