LUFTFART: 750.000 rejsende skulle være rejst med Monarch Airlines, der kollapsede i går. I første omgang får de britiske myndigheder de 110.000, der er strandet i udlandet, fløjet gratis hjem… Sidste måned forudså Ryanairs koncernchef, at Monarch ville krakke – han sagde det samme om Norwegian.
Monarch, det femte største britiske flyselskab, krakkede i går. Ifølge SkyNews.com havde Monarch ved konkursen 300.000 bookinger – mange for grupper som f.eks. familier, hvorved 750.000 må finde nye rejseplaner.
Monarch har længe været tabsgivende; bl.a. fordi det som andre flyselskaber betaler for brændstof i dollars og det engelske pund er faldet i værdi overfor dollaren. Monarch har godt nok inden for det seneste år fået 14 pct. flere passagerer – men har i samme periode haft ca. 750 mio. kr. mindre i indtægter.
Monarch-gruppen omfatter ud over Monarch Airlines også rejsebureauer mm som Monarch Holidays, First Aviation, Avro og Somewhere2stay.
Mens Monarch, der i år havde 50 års jubilæum, i 2015 fik 27 mio. pund i overskud, landede det sidste år et underskud på ca. 2,2 milliarder kr., skriver BBC.
Monarchs konkurs skyldes bl.a. stigende konkurrence fra lavprisselskaber som Easyjet og Ryanair, der angiveligt tilbød flysæder til de samme destinationer for den halve pris.
Nogle af de berørte Monarch-passagerer havde booket rejser med Ryanair, men så blev deres flyvning med Ryanair-aflyst, og de bookede i stedet hos Monarch…
Ud over de 750.000 rejsende, der ikke kommer af sted med Monarch, kommer de 110.000 passagerer som Monarch har fløjet på ferie, og som netop nu er strandet i udlandet. Monarch, der havde hovedkvarter i Luton-lufthavnen ved London, havde 2.100 medarbejdere.
Den britiske transportminister, Chris Grayling, sagde i går, at myndighederne har samlet en veritabel flyflåde for at få bragt de strandede hjem på omkring det tidspunkt, hvor de skulle have været hjem indenfor de næste to uger.
De britiske luftfartsmyndigheder, Civil Aviation Authority (CAA), har chartret over 30 fly til at sørge for hjemtransporterne.
Forudså Monarchs konkurs
Sidste måned sagde Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary, på et pressemøde, at han forventede at både Monarch og Norwegian havde kurs mod konkurs.
”Norwegian vil gå nedenom indenfor 4-5 måneder. De er ved at løbe tør for penge,” sagde Michael O’Leary. En udtalelse Norwegian afviste som noget sludder.
På sidste måneds pressemøde i London hævdede Michael O’Leary, at Norwegian er i finansielle problemer og måske ikke overlever den kommende vinter.
Michael O’Leary sagde ifølge hjemmesiden Travel Weekly bl.a.: ”Både Monarch og Norwegian er i problemer og overlever måske ikke den kommende vinter. Det er en kendt sandhed, at Monarch og Norwegian brænder penge af. Norwegian har store bestillinger på nye fly, de ikke kan betale. Jeg tror ikke, at Norwegian flyver 12 måneder fra nu.”
Norwegian bestilte i 2012 i alt 100 Boeing B737 MAX og 100 Airbus A320neo. Norwegian skal selv bruge B737’erne, mens A320neo’erne skal udlejes til andre flyselskaber.
Problemet for Norwegian er angiveligt, at A320neo-flyene har Pratt & Whitney GTF-motorer, der har været problemer med. Mange kunder, der skal leje flytypen, vil gerne have leveringen udsat til midten af næste år, hvor motorproblemerne forventes løst.
Og vil flyselskaberne ikke have A320neo’erne, som de skal leje fra Norwegian, betaler de ikke leje til Norwegian – og Norwegian spændes derfor hårdt for, så det kan betale afdragene til Airbus, skrev Travel Weekly og tilføjede, at et månedligt afdrag på en A320neo er ca. 400.000 dollars, ca. tre mio. kr. Med de kommende A320’erne når Norwegian hurtigt op på at skulle betale flere hundrede mio. kr. i afdrag – uden at have lejeindtægter.
I juli holdt Norwegian pressemøde for at præsentere sit regnskab for årets andet kvartal. Dermed fremlagde Norwegian også regnskab for første halvår. Det viste, ifølge norske medier, underskud for flyselskabet i årets første seks måneder på 412 mio. norske kr. – mod knap 55 mio. kr. samme tid sidste år.
En hovedgrund til, at Norwegian-koncernen havde driftsoverskud i dette års andet kvartal, var frasalg af aktier i Bank Norwegian. Uden salget sidst i juni af 4,7 mio. aktier i Bank Norwegian (børsnoteret som Norwegian Finans Holding) til værdi af over to milliarder norske kr. havde Norwegian-koncernen i årets andet kvartal haft underskud på en milliard norske kr., skrev den norske hjemmeside E24.no