Flyselskaber forudser kaos i Københavns Lufthavn

LUFTFART: Flyselskaber i Københavns Lufthavn bruger igen og igen ordet ’kaos’ om hvad, der måske venter, når der fra 7. oktober bliver obligatorisk kontrol af alle pas. Lufthavnen er ikke klar til de nye udfordringer, siger de.

”Politiets udvidede paskontrol kan fra 7. oktober give lange køer, længere transfertider, risiko for mistede flyforbindelser og forsinkede flyafgange,” sagde Københavns Lufthavns kommunikationsdirektør, Henrik Peter Jørgensen, for nylig.

Lufthavnen investerer 700 mio. kr. pga. ændringen – flyselskaberne får regningen.

Fra 7. oktober tilslutter Danmark sig det nye EU-krav om 100 pct. kontrol af pas mellem Schengen- og ikke Schengen-lande. Den nye EU-forordning om øget kontrol ved Schengen-grænserne betyder, at også statsborgere fra EU-landene, der rejser ind eller ud af Schengen-området, skal have scannet deres pas for at sikre, om passet er ægte, og at indehaveren ikke er eftersøgt.

”Når politiets paskontrol i Københavns Lufthavn udvides så markant, kan det ikke klares med de nuværende bygninger. Vi må bygge ud,” sagde pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, for nylig til standby.dk

På den korte bane vil Københavns Lufthavn etablere midlertidige løsninger, så politiet kan håndtere opgaven.

22 Schengen-lande – plus fire andre

Finger C er i dag det primære ikke-Schengen område i Københavns Lufthavn. Herfra afgår fly til f.eks. Storbritannien, USA, Tyrkiet, Thailand, Singapore, Dubai og Qatar.

22 EU-lande deltager i Schengen-samarbejdet. Ud over dem er også Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein.

”At skabe plads til øget paskontrol kræver væsentlig mere plads, end der er i dag,” sagde Kasper Hyllested.

I går sagde endnu en landechef for et stort ikke-europæisk flyselskab med direkte rute til Københavns Lufthavn til standby.dk, at han frygter ’kaos’ i Københavns Lufthavn pga. de nye regler.

Politiet: Vi skal nok være klar

Chef for politiet i Københavns Lufthavn, politiinspektør Steen Pedersen, sagde for nylig til standby.dk: ”Vi er 7. oktober 100 pct. klar til at tjekke alle pas for rejsende mellem Schengen og ikke Schengen-landene. Vi har ansat flere civile til at hjælpe med grænsekontrollen og har nu over 100.”

Sidste år fik politiet i Københavns Lufthavn ni nye selvbetjente pas-scannere, der bl.a. kan bruges af statsborgere på over 18 år fra Schengen-landene.

Passagererne skal betale

Lufthavnen får frem til 2019 den nævnte ekstra udgift på ca. 700 mio. kr. til øgede faciliteter så politiet kan scanne alle pas på passagerer mellem Schengen- og ikke Schengen lande.

I en kommentar for nylig om problematikken, lød det fra Københavns Lufthavns kommunikationsdirektør, Henrik Peter Jørgensen, bl.a.: ”De nye regler gælder også politiets grænsekontrol i Københavns Lufthavn. Det betyder, at den systematiske paskontrol med elektronisk aflæsning af pas og check op mod en række databaser udvides til at omfatte et meget stort antal rejsende gennem lufthavnen.

Politiets udvidede kontrolindsats medfører, at mange flere pas skal checkes, og at procestiden for hvert pascheck bliver markant forlænget. Det vil kræve en meget omfattende udbygning af faciliteterne til politiets grænsekontrol i Københavns Lufthavn.”

Københavns Lufthavns pressechef, Kasper Hyllested, siger til standby.dk: ”Det nye EU-krav kom pludseligt. Derfor må vi nu bygge massivt ud og bruge over 700 mio. kr. på plads til øget paskontrol.”

Københavns Lufthavn har paskontrol i primært Finger C og i lavpristerminalen Go, der har fly til bl.a. Storbritannien, som ikke er med i Schengen-samarbejdet.

Fra Finger C har Københavns Lufthavn fly til ikke-Schengen lande som f.eks. Storbritannien, Tyrkiet og USA.

”Vi arbejder nu på at få mere kapacitet ved paskontrollen i Finger C samt i den kommende Finger E, der vil være klar i 2019,” siger pressechef Kasper Hyllested til standby.dk