Københavns Lufthavn betjenes i dag af fire flyselskaber fra Den persiske Golf, Iran Air har i mange år fløjet på København – i 2010 åbnede Qatar Airways, fulgt i juli sidste år af Gulf Air fra Bahrain og i august af Emirates.
Alene Emirates, Gulf Air og Qatar Airways har i dag 4.320 ugentlige flysæder til København – Emirates og Gulf Air får fra oktober større fly til København.
Fra juni i år blev Gulf Air-ruten mellem Bahrain og København daglig, fløjet af schweiziske PrivatAir. Men 1. oktober indsætter selskabet en af sine egne Airbus 320 til København, flyet har 136 passagersæder, dermed får selskabet 952 flysæder om ugen til København.
Men det er Emirates, der, målt i udbudte flysæder, er succeshistorien mellem persergolfen og København.
Selskabet åbnede i august sidste år sin daglige rute med en Airbus 330 med 238 flysæder –1.666 ugentlige. Emirates oplyste ved åbningen, at man fra 1. februar ville indsætte den større Boeing 777-200 på ruten, fulgt af den endnu mere rummelige Boeing 777-300 fra oktober i år.
Boeing 777-200 har i Emirates’ version 290 flysæder, det giver 2.030 ugentlige pladser; når B777-300 indsættes, har denne type 360 pladser, eller 2.520 ugentlige flysæder.
Qatar Airways betjener Doha-København med en Airbus 330 med 260 pladser, i alt 1.820 ugentlige sæder.
Så når Emirates som Gulf Air officielt fra oktober har endnu større fly i København, giver det – med Qatar Airways – 5.292 ugentlige flysæder, en stigning på 22,5 pct. i forhold til, hvad de tre selskaber udbød i for nogle få måneder siden.