Flyselskaber fra golfen har kraftig vækst i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn betjenes i dag af fire flyselskaber fra Den persiske Golf, Iran Air har i mange år fløjet på København – i 2010 åbnede Qatar Airways, fulgt i juli sidste år af Gulf Air fra Bahrain og i august af Emirates.

 

Alene Emirates, Gulf Air og Qatar Airways har i dag 4.320 ugentlige flysæder til København – Emirates og Gulf Air får fra oktober større fly til København.

 

Fra juni i år blev Gulf Air-ruten mellem Bahrain og København daglig, fløjet af schweiziske PrivatAir. Men 1. oktober indsætter selskabet en af sine egne Airbus 320 til København, flyet har 136 passagersæder, dermed får selskabet 952 flysæder om ugen til København.

 

Men det er Emirates, der, målt i udbudte flysæder, er succeshistorien mellem persergolfen og København.

 

Selskabet åbnede i august sidste år sin daglige rute med en Airbus 330 med 238 flysæder –1.666 ugentlige. Emirates oplyste ved åbningen, at man fra 1. februar ville indsætte den større Boeing 777-200 på ruten, fulgt af den endnu mere rummelige Boeing 777-300 fra oktober i år.

 

Boeing 777-200 har i Emirates’ version 290 flysæder, det giver 2.030 ugentlige pladser; når B777-300 indsættes, har denne type 360 pladser, eller 2.520 ugentlige flysæder.

 

Qatar Airways betjener Doha-København med en Airbus 330 med 260 pladser, i alt 1.820 ugentlige sæder.

 

Så når Emirates som Gulf Air officielt fra oktober har endnu større fly i København, giver det – med Qatar Airways – 5.292 ugentlige flysæder, en stigning på 22,5 pct. i forhold til, hvad de tre selskaber udbød i for nogle få måneder siden.

Skrevet af Henrik Baumgarten

Flyselskaber fra golfen har kraftig vækst i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn betjenes i dag af fire flyselskaber fra Den persiske Golf, Iran Air har i mange år fløjet på København – i 2010 åbnede Qatar Airways, fulgt i juli sidste år af Gulf Air fra Bahrain og i august 2011 af Emirates fra Dubai.

 

Alene Emirates, Gulf Air og Qatar Airways har i dag 4.320 ugentlige flysæder til Københavns Lufthavn – og det er Emirates og Gulf Air, der har bebudet større fly til København.

 

I øjeblikket har Gulf Air, der sidste weekend fik sin femte ugentlige flyvning på København, 470 flysæder om ugen med en Boeing 737-700 – fløjet af schweiziske PrivatAir.

 

Fra juni bliver ruten fra Bahrain daglig, dermed kommer Gulf Air op på 658 flysæder – men 1. oktober indsætter selskabet en af sine egne Airbus 320 på rute til København, flyet har 136 passagersæder, dermed kommer Gulf Air op på 952 flysæder om ugen til København.

 

Men det er Emirates, der målt i udbudte flysæder, virkelig er succeshistorien mellem persergolfen og København.
Selskabet åbnede i august sidste år sin daglige rute med en Airbus 330 med 238 flysæder – i alt 1.666 ugentlige sæder. Emirates oplyste ved åbningen på København, at det fra 1. februar ville indsætte den større Boeing 777-200 på ruten, fulgt af den endnu mere rummelige Boeing 777-300 fra oktober i år.

 

Pga. Emirates’ succes på sin første nordiske rute, har selskabet mange gange i år allerede haft B777-3000 til at betjene ruten mellem Dubai og København.

 

Boeing 777-200 har i Emirates’ version 290 flysæder, det giver 2.030 ugentlige pladser; når B777-300 for alvor indsættes på København, officielt fra 1. oktober, har denne type 360 pladser, hvilket giver 2.520 ugentlige flysæder.

 

Qatar Airways betjener ruten mellem Doha og København med en Airbus 330 med 260 pladser, i alt 1.820 ugentlige sæder.

 

Så når såvel Emirates som Gulf Air officielt fra oktober har deres endnu større fly i København, giver det – med Qatar Airways – 5.292 ugentlige flysæder, en stigning på 22,5pct. i forhold til, hvad de tre selskaber udbyder i dag.

 

I øvrigt har Emirates nu fået billetkontor i Københavns Lufthavns Terminal 2 – det er åbent fra kl. 9-16.

Skrevet af Henrik Baumgarten