Flybranchen er blandt de største CO-syndere, men i en ny arbejdsgruppe vil 10 selskaber "gøre kommerciel luftfart til den første globale transportsektor, der på frivillig basis fremskynder anvendelse af godkendt og bæredygtigt flybrændstof", som det hedder i en pressemeddelelse fra SAS. Det skriver enp.dk
SAS sætter i samarbejde med en række internationale flyselskaber fokus på udviklingen af bæredygtigt flybrændstof, som skal reducere udslippet af drivhusgasser og samtidig mindske afhængigheden af fossilt brændstof.
– Vi har i flere år deltaget i en række udviklingsprojekter om bæredygtigt flybrændstof med den målsætning at finde et langsigtet bæredygtigt brændstof. Vi bruger vores erfaringer i arbejdsgruppen og i fællesskab finde løsninger for en bæredygtig fremtid, siger Niels Eirik Nertun miljødirektør i SAS koncernen.
Ud over SAS deltager flyproducenten Boeing, udvikleren af biobrændstof Honeywell UOP samt blandt andet Air France og Continental Airlines. De deltagende flyselskaber står tilsammen for cirka 15 procent af den kommercielle flybranches brændstofforbrug.
Arbejdsgruppen får støtte og rådgivning fra de to internationale miljøorganisationer, Verdensnaturfonden (WWF) og Natural Resources Defense Council (NRDC).